آواره شدن ۳۲۲ هزار خانواده به دلیل خشکسالی در یک سال اخیر در کشور
وزیر دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی میگوید، ۳۲۲ هزار خانواده به دلیل خشکسالی در سال جاری از خانههایشان آواره شدهاند.
نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان گفته که، این وزارت به تنهایی توان کمک رسانی به آوارگان داخلی را ندارد.
او گفته که نهادهای همکار بینالمللی تعهد کرده اند که کمکهای بشردوستانه شان را برای ۲٫۶ میلیون آواره شده داخلی تا بهار سال آینده، ادامه خواهند داد.
آقا فهیم افزوده که وزارت و نهادهای همکار به ۲۱ هزار خانواده آواره شده در هرات، ۱۸ هزار خانواده در غور، ۱۳ هزار خانواده در بادغیس، ۱۱ هزار خانواده در قندهار، ۱۶ هزار خانواده در فاریاب کمک رسانی کرده اند.
به گفته او، ۹۲ هزار تن گندم از طریق وزارت زراعت برای کمک به آوارگان در نظر گرفته شده بود که در دو مرحله توزیع میشد.
وی خاطر نشان کرد، مرحله اول توزیع گندم به پایان رسیده و در مرحله دوم گندم مورد نیاز به ۲۰ ولایت انتقال داده شده و قرار است در ولایتهای باقیمانده هم در آینده نزدیک گندم انتقال می یابد.
نجیب آقا فهیم، میگوید که در نیتجه خشکسالی سال جاری قیمت مواشی ۵۰ درصد کاهش یافته که به گفته او، این مورد آسیب جدی اقتصادی به مردم وارد کرده است.
وی در بخش دیگر سخنانش گفته که، به ۵ هزار خانواده که در نتیجه جنگ از ولسوالیهای مالستان و جاغوری ولایت غزنی آواره شده بودند، کمک صورت گرفته و این روند ادامه دارد.
به گفته او، کمکهای نقدی و غیر نقدی برای آوارهگان ناشی از جنگ در ولایت سرپل، قندوز و فاریاب نیز انجام و در حال اجرا است.
ولایتهای کابل، قندهار، بلخ، هرات، مرکز بادغیس، فاریاب و قندوز از نگاه استقرار آوارگان ناشی از خشکسالی و جنگهای جاری در صدر ولایتهای کشور قراردارند.
بیشتر بخوانید:
- خشکسالی خسارت زیادی به دامداران و کشاورزان ولایت غور وارد کرده است
- خشکسالی، خوشی بادغیسی ها را در عید قربان خشکاند
- توزیع گندم به خانواده های متضرر از خشکسالی در فراه
- آواره شدن بیش از ۵۰۰ خانواده به دلیل خشکسالی و ناامنی در بادغیس

آواره شدن ۳۲۲ هزار خانواده به دلیل خشکسالی در یک سال اخیر در کشور
