در ماه های اخیر، خبرهای از پولی شدن ارایه خدمات ثانوی در مراکز صحی دولتی مطرح شده است.

 

بر بنیاد تصویب طرح وزارت صحت عامه کشور از سوی مجلس نمایندگان، خدمات ثانوی در مراکز صحی دولتی پولی می شود.

این اقدام با واکنش ساکنان هرات مواجه شده است.

شماری از ساکنان هرات می گویند که اجرای این طرح حکومت، با توجه به مشکلات اقتصادی که دامن گیر آنان است، مناسب نیست.

بر بنیاد این طرح، در قبال ارایه خدمات صحی ثانوی از پذیرش ابتدایی بیماران گرفته تا اجرای عملیات های جراحی، از ۲۰ تا ۵۰۰ افغانی فیس اخذ می‌شود.

مهدی حدید یکی از نمایندگان مردم در شورای ولایتی هرات در برنامه پرسشگر تلویزیون چکاد گفته که ، هزینه ای که برای خدمات صحی در نظر گرفته شده به هیچ عنوان آنقدر چشم‌گیر نیست که ساکنان هرات توقع  کیفیت بالای خدمات را نسبت با آن داشته باشند.

در حال حاضر در اکثریت کشور های جهان، خدمات صحی به گونه رایگان ارایه نمی شود.

اما ماده ۵۲ قانون اساسی کشور ارایه خدمات صحی برای شهروندان افغانستان را به گونه مجانی در مراکز صحی دولتی حکم کرده است.

اسدالله اوبه‌وال، آمر بررسی از تطبیق قوانین صحی اداره صحت عامه هرات میگوید که، با داشتن عواید در بیمارستان های دولتی، سطح ارایه خدمات صحی در این مراکز نیز بهبود خواهد یافت.

چند هفته پیش قرار بود این طرح برای اولین بار در مراکز صحی خصوصی بویژه بیمارستان مرکزی هرات، به مرحله اجرا گذاشته شود.

اما والی هرات گفته بود که این طرح باید به گونه همه جانبه و در تمام ولایت های کشور همزمان اجرایی شود.

 

بیشتر بخوانید:

ساکنان هرات: پولی شدن خدمات صحی ثانوی مردم را ضربه اقتصادی می زند

ساکنان هرات: پولی شدن خدمات صحی ثانوی مردم را ضربه اقتصادی می زند

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید: