غلام حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته که بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده او در دادگاه ابتدایی “مفسد فی‌الارض” شناخته‌شده و به اعدام محکوم‌شده‌اند.
آقای اژه‌ای امروز در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: آن‌ها همچنین به رد مال مربوط به شاکی که همان شرکت ملی نفت ایران است و جزای نقدی معادل یک‌چهارم پول‌شویی محکوم‌شده‌اند.”
نام بابک زنجانی اواخر سال ۱۳۹۱ وقتی برای اولین بار سر زبان‌ها افتاد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت در جلسه استیضاح وزیر کار، در صحن مجلس، برادر رؤسای قوای مقننه و قضائیه را به تلاش برای سو استفاده از موقعیت خود و برادرانش متهم کرد و گفت که او تلاش کرده به سرمایه‌داری به نام بابک زنجانی نزدیک شود.
همزمان اتهاماتی علیه سعید مرتضوی، رییس وقت سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد که قصد داشته تعداد زیادی از شرکت‌های تحت مالکیت این سازمان را به آقای زنجانی بفروشد.
بعداً نام آقای زنجانی به‌عنوان یکی از کسانی مطرح شد که دولت احمدی‌نژاد برای “دور زدن تحریم‌ها” و ازجمله برای فروش نفت، به آن‌ها اعتماد کرده بود.
در نخستین هفته‌های فعالیت دولت حسن روحانی، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که آقای زنجانی دو میلیارد دالر از پول فروش نفت را به خزانه واریز نکرده، اما آقای زنجانی در ویدئویی که منتشر کرد پاسخ داد که عدم انتقال این پول به وزارت نفت، ربطی به او ندارد.
بابک زنجانی، بیش از دو سال است که در بازداشت به سر می‌برد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: