مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات هرات می‌گویند که در انتخابات سال ۱۳۹۷ مجلس نمایندگان کشور ۲۸ نفر از زنان هرات خودشان را نامزد کرده اند.

 

«داوود صدیق‌زاد» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات گفت که نامزدی زنان برای راهیابی به مجلس نمایندگان در این ولایت نسبت به دیگر ولایات حوزه غرب پرشور تر است.

آقای صدیق‌زاد افزود که از میان ۱۶۳ نامزد احتمالی مجلس نمایندگان ۲۸ نفر شان را زنان تشکیل می‌دهد.

او بیان داشت که در انتخابات پیش‌رو زنان نسبت به دوره‌های قبلی این روند سهم بیشتری گرفته اند و احتمال می‌رود تعداد قابل ملاحظه ای از این قشر در مجلس راه پیدا کنند.

در همین حال فعالان حقوق زن، نامزدی زنان جوان و تحصیل کرده در انتخابات مجلس نمایندگان را برای گرفتن حقوق زنان موثر می‌دانند.

«مریم جامی‌ الاحمدی» فعال حقوق زن به تلویزیون چکاد گفت که حضور پر رنگ زنان در انتخابات سال جاری یکی از موفیقت این قشر در جامعه محسوب می‌شود که باید از سوی مسئولان حکومتی حمایت شوند.

وی افزود که در حال حاضر تعداد زیادی از خانم‌های تحصیل کرده افغانستان در نهادها و مراکز مربوط زنان فعالیت می‌کنند و در این راستا تجربه کسب کرده اند.

خانم جامی‌ الاحمدی از تمام مردم افغانستان بخصوص مردم هرات می‌خواهد تا زنان را در انتخابات حمایت کنند تا تعداد زیادی از این قشر در مجلس نمایندگان راه پیدا کنند.

از سویی هم شماری از فعالان مدنی هرات می‌گویند که با وجود مساوی بودن حقوق زن و مردم چرا سهمیه زنان در مجلس نمایندگان ۴ کرسی است؟

«غلام فاروق راسب» یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید که نظر به میزان جمعیت ولایت هرات سهم اشتراک زنان در مجلس نمایندگان کافی نیست.

وی افزود که ولایت هرات با جمعیت چند میلیونی که دارد زنان باید سهم بیشتری در مجلس نمایندگان داشته باشند.

با این همه کاندیدان احتمالی مجلس نمایندگان هرات از نبود امنیت برای رفتن به ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

«سوسن بهبود زاده» یکی از کاندیدان احتمالی مجلس نمایندگان به تلویزیون چکاد گفت که مردم به سهولت نمی‌تواند به ولسوالی‌های هرات بروند.

وی خاطرنشان ساخت که امنیت یکی از دغدغه‌های اساسی مردم کشور به شمول مردم هرات است که حکومت باید در این راستا توجه جدی نماید.

این در حالیست که نامزد شدن زنان هرات در انتخابات سال جاری نسبت به  دوره های قبل بی سابقه بوده است.

 

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :