نویسنده گزارش: احمد نصیری

وزیر زراعت کشور از وارد شدن زعفران بی‌کیفیت از کشورهای همسایه به هرات ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که در سال جاری در زمان برداشت محصولات زعفران تعرفه‌های این گیاه را بلند خواهد برد تا جلو واردات زعفران بی‌کیفیت گرفته شود.

«نصیر احمد درانی» وزیر زراعت کشور گفت که زعفران بی‌کیفیت کشورهای همسایه با نام افغانستانی که با کیفیت ترین زعفران را تولید می‌کند، در بازراهای جهانی به فروش می‌رسد.

هرات با آنکه بیشترین تولید زعفران یا “طلای سرخ” در افغانستان را دارد، با آنهم دهقانان این ولایت از وجود قاچاق زعفران بی‌کفیت از کشورهای همسایه رنج می‌برند.

در سال گذشته، هرات برعلاوه قاچاق زعفران بی‌کیفیت از کشورهای همسایه بیش از ۱۰ تُن زعفران تولید داشته است.

حالا وزیر زراعت کشور می‌گوید، در همکاری با وزارت مالیه، در زمان برداشت زعفران تعرفه‌های این گیاه را بلند خواهند برد تا از وارد کردن زعفران بی‌کیفیت در کشور جلوگیری شود.

در همین حال مسئولان اتاق تجارت هرات گفته اند که زعفران کشور بعد از چک در لابراتوارها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

«سعد خطیبی» رییس اتاق تجارت هرات می‌گوید که برای جلوگیری از صادر شدن زعفران بی‌کیفیت به نام افغانستان، زعفران کشور را بعد از چک در لابراتوارها به بازارهای خارجی صادر می‌کنند.

از سویی هم فعالان مدنی هرات می‌گویند که وارد شدن زعفران بی‌کیفیت به کشو برعلاوه برهم زدن ثبات اقتصادی اعتماد بازارهای خارجی را نیز در قسمت زعفران کشور پایین خواهد آورد.

این در حالیست که از چند سال به این سو زعفران کشور و بخصوص ولایت هرات به عنوان بهترین زعفران در بازارهای جهانی شناخته شده است و اکنون کشورهای هند و چین از صادرات زعفران افغانستان محصول گمرکی دریافت نمی‌کنند.

 

 

https://telegram.me/CHEKADTV

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :