مقام‌های پاکستانی می‌گویند که به ساخت تأسیسات مرزی در تورخم ادامه می‌دهند و برای این کار نیاز به اجازه کشور خاصی ندارند.
سرتاج عزیز، مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان در صحبت با رسانه‌های آن کسوذ گفت: «ساخت‌وساز در منطقه مرزی تورخم در خاک پاکستان صورت می‌گیرد و این کار خلاف موازین بین‌المللی نیست».
وی همچنین بیان کرد که برای ساخت‌وساز در خاک پاکستان نیازی به اجازه گرفتن از کشور خاصی ندارند و حملات احتمالی از جانب نظامیان افغانستانی را بدون پاسخ نمی‌گذارند.
وی گفت: «افغانستان خواستار توقف ساخت ورودی جدید در مرز تورخم است درحالی‌که پاکستان این ورودی را در داخل محدوده خود می‌سازد و آن را بازگشایی خواهد کرد».
عزیز خاطرنشان کرد که اسلام‌آباد در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت کابل را از ساخت تأسیسات در مرز تورخم آگاه کرده بود، اما هیچ پاسخ جدی دریافت نکرد.
مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد تا زمانی که مدیریت مرزی در امتداد مرز تورخم وجود نداشته باشد، جلوگیری از تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق از این مرز امکان‌پذیر نیست.
آقای عزیز همچنین گفت که با شرایط جدید رفت‌وآمد از مرز تورخم بدون داشتن ویزای این کشور غیرممکن است.
این صحبت‌ها از سوی آقای عزیز در حالی مطرح می‌شود که قرار است هیأتی از افغانستان برای مذاکره با مقام‌های پاکستانی در مورد مشکلات پیش‌آمده در مرز تورخم به این کشور سفر کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: