وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‎گوید، در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون و یکصد هزار افغان، به گونۀ داوطلبانه از ایران و پاکستان و کشورهای اروپایی به افغانستان برگشته اند.
فضل‌احمد عظیمی معین پلان و انسجام وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته است در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، هفت‎صد هزار تن از پاکستان، چهارصد هزار تن از ایران و ۲۴ هزار و ۶۶۱ تن از کشورهای اروپایی به گونۀ داوطلبانه به کشور برگشته‌اند.
این در حالیست که وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان تأکید دارد، آنان به هیچ وجه نمی‎خواهند شهروندان افغان به گونۀ اجباری از کشورهای اروپایی و کشورهای همسایۀ اخراج شوند.
بربنیاد آمار وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان یک میلیون افغان در پاکستان و یک میلیون و چهارصد هزار افغان نیز در ایران، بدون مدرک رسمی به سر می‌برند.
بربنیاد آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۶۳ هزار و ۳۷۱ خانواده در سراسر افغانستان به دلیل ناامنی و حوادث طبیعی بی‎جا شده اند.
ارقام نشان می‌دهد که از این میان، ۱۰۸ هزار و ۵۶۳ خانواده دوباره به محلات اصلی زندگی شان برگشته اند؛ اما ۵۴ هزار ۸۰۸ خانواده به دلیل ناامنی و نداشتن سرپناه، هنوز به محلات شان برنگشته اند.
ویس محمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در این نشست گفت، ۱۳۷ هزار و ۸۲۰ خانوادۀ بی‎جا شده از سوی دولت مورد مساعدت قرار گرفته اند؛ اما ۲۵ هزار ۵۵۱ خانواده کمک نشده اند.
آقای برمک هم‎چنان گفت در سال گذشته برای بیجاشدگان هفت‌صد میلیون افغانی در کود اضطرار در نظر گرفته شده بود که به دلیل بیشتر شدن حوادث، این مبلغ به یک میلیارد افغانی افزایش یافته است.
هم‎چنان برای مساعدت به خانواده‎های بی‏جا شده در زمستان، ۱۲۲ میلیون افغانی، در نظر گرفته شده است.
بر بنیاد سروی دولت و نهادهای بین‎المللی از تمامی بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان، ۲۱۰ هزار تن، شدیدأ به کمک‎های زمستانی نیاز دارند.
وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته است، برای رسیدگی به نیازمندی‎های زمستانی، عودت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی، به ۹۹۰ میلیون نیاز دارد.
در همین حال قرار است تا دوهفتۀ دیگر دولت افغانستان و سازمان ملل متحد فراخوان کمک‎های بشردوستانه به جامعه جهانی را آغاز کنند.
پیش از این نیز دولت و سازمان ملل متحد، برای رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی و برگشت‌کنندگان، ۱۵۰ میلیون دالر فراخوان داده است.
هم‎چنان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، برای رسیدگی حوادث سال آینده یک میلیارد افغانی را در کود اضطرار در نظر گرفته است.
ویس محمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، می‎گوید بیشتر نگران وضعیت امنیتی و غیرطبیعی در سال آینده اند.

 

بیش از میلیون و یکصد هزار پناهجوی افغان در سال 2016 به کشور برگشته‌اند

بیش از میلیون و یکصد هزار پناهجوی افغان در سال ۲۰۱۶ به کشور برگشته‌اند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :