همان‌طور که علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند، عواملی که موجب اضطراب، نگرانی، استرس و افسردگی می‌شوند نیز بیش‌تر شده‌اند. استرس پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است و صرف‌نظر از جنس، سن، طبقه اجتماعی، ثروت، شغل و مقطع زمانی همواره حضور دارد.
به‌عنوان یک پدیده روحی- روانی، استرس حالتی است که اکثر ما در زندگی روزمره چه در محیط خانواده و چه در اجتماع و محیط کار آن را تجربه می‌نماییم و این تجربه منجر به نتایج گاه مثبت و گاه منفی می‌گردد. استرس لزوماً مضر نیست و مادامی‌که بتوان بین افراد رقابت سالم برقرار کرد به یک موهبت تبدیل می‌شود. اگر استرس وجود نداشت فعالیت‌های سازنده زیادی صورت نمی‌پذیرفت. ولی ازآنجاکه استرس عمدتاً به پیامدهای ناگوار منجر می‌شود ضروری است تا استرس و موقعیت‌های استرس‌زا به نحو شایسته‌ای مهار گردد.

کنترل تنفس (تنفس شکمی)

breathing-right
مسلماً هر شخصی طرز نفس کشیدن را می‌داند؛ اما تعداد کمی از افراد از روش صحیح تنفس آگاه‌اند. کنترل تنفس، یا تنفس کردن به مدت چند دقیقه اغلب به‌خودی‌خود راه مؤثری برای استراحت اعصاب است. این شکل تنفس (شکمی) برحسب مقدار اکسیژنی که دریافت می‌کنید مؤثرترین نوع تنفس است. اگر عادت کنیم که به این شکل نفس بکشیم علاوه بر آرامش ذهنی، می‌توانیم فشارخون را کاهش داده و اضطراب را کم کنیم. نفس کشیدن شکمی نه‌فقط به ایجاد آرامش جسم کمک می‌کند، بلکه قادر است اثرات منفی فشار روانی را نیز خنثی سازد.

ورزش کنید

Varzesh-Sobhgahi
اگر ورزش کنید و وضعیت جسمی خود ر ا در حالت طبیعی و مناسب نگهدارید، نسبت به زمانی که ازنظر جسمی وضعیت خوبی ندارید، کمتر مضطرب و افسرده خواهید شد. ورزش کردن ازنظر روحی اضطراب را کاهش می‌دهد، سبب بهبود عملکرد شده، تمرکز و حافظه را تقویت می‌کند، افسردگی را از بین می‌برد، اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و حتی باعث بیشتر شدن خلاقیت می‌شود؛ و بالآخره ورزش نیرو و نرمی و قدرت بدنی را افزایش می‌دهد و مقاومت دستگاه قلبی- عروقی را زیادتر می‌کند.

 

تغذیه سالم داشته باشید
taghzia-e-salem
استرس به روش‌های گوناگون بر افراد تأثیر می‌گذارد که از شمار آن‌ها می‌توان به نوع تغذیه، تغییر در رژیم غذایی، حضور در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ، بی‌نظمی و خستگی مفرط اشاره کرد. وقتی تغذیه مناسب باشد و ساعات خواب تنظیم شود، بدن آمادگی بیشتری برای روبه‌رو شدن با فشار روانی پیدا خواهد کرد. یک رژیم غذایی متعادل که در آن مواد لازم رعایت شده باشد در کاهش استرس نقش اساسی دارد.

مدیریت زمان داشته باشید

zaman
بسیاری از افراد، محدودیت‌های زمانی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع استرس خود ذکر می‌کنند. درست مثل کم کردن وزن که نیاز به تغذیه به‌جا و ورزش دارد، عادت اجرای اولویت‌ها و مدیریت شخصی هم محتاج رعایت حق تقدم در کارهاست. از نشانه‌های ضعف در مدیریت زمان می‌توان به‌تعجیل دائمی و دستپاچگی، دیر رسیدن همیشگی، احساس کمبود انگیزه و انرژی، عصبانیت، به پایان نرساندن کارها و. اشاره کرد. زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که انسان برای موفقیت در انجام هر کاری به آن نیاز دارد. مدیریت زمان رابطه مستقیم با تعیین اهداف کوتاه‌مدت و درازمدت در زندگی دارد. ابتدا باید فعالیت‌هایمان را اولویت بندی کنیم. هرچه بیش‌تر از اهداف و ارزش‌هایمان مطلع باشیم بهتر می‌توانیم آن‌طور که دوست داریم و به آن معتقدیم زندگی کنیم. انسان باید بداند که از زندگی چه می‌خواهد و سپس برای رسیده به آن برنامه‌ریزی کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: