زمان تعطیلات، روی همه‌چیز تأثیر می‌گذارد. شما باید مقدار زیادی غذا درست کنید، بسیاری از اعضای خانواده به دیدار شما می‌آیند و تعداد زیادی برنامه و خرید وجود دارد که به‌منظور آماده شدن برای جشن نوروز ، تعطیلات آخر هفته و … باید انجام دهید. دراین‌بین به‌احتمال‌زیاد، شاهد لیستی طولانی از خواسته‌های کودکانتان خواهید بود. آن‌ها هر چیزی که در پیام‌های بازرگانی تلویزیون ببینند، می‌خواهند.
مشکل این است که بچه‌ها اغلب اوقات، چیزهای زیادی می‌خواهند و به خاطر چیزهایی که دریافت می‌کنند، احساس مسئولیت ندارند و سپاسگزاری نمی‌کنند. به یاد دارم سال گذشته پسرم (که الآن ۶ ساله است)، تنها یک ساعت بعد از باز کردن تحفه هایش از آن‌ها خسته شده بود و اسباب‌بازی‌های کریسمس خود را به اطراف پرت می‌کرد و پاهایش را به زمین می‌کوبید. این مسئله باعث شد متوجه شوم که من درواقع، یک بچه کاملاً بداخلاق دارم و باید حتی در این سن کم، ارزش سپاسگزار بودن را به او بیاموزم. در اینجا ۴ روش برای اینکه به کودکانتان یاد دهید تا سپاسگزار باشند، آمده است:

1. هر چه کمتر، بهتر

برای پسر من، باز کردن چند اسباب‌بازی در عرض چند دقیقه، هیچ معنای خاصی نداشت. او برای به دست آوردن آن‌ها، هیچ کاری انجام نداده بود و حتی بااینکه آن‌ها هدیه بودند و من درباره کسانی که آن‌قدر خوش‌شانس نیستند تا چنین هدایایی بگیرند نیز صحبت کردم، بازهم مؤثر نبود. در طول این دوره از سال، اسباب‌بازی‌های اضافی کودکانتان را به پرورشگاه کودکان بدهید. با کودکانتان در مورد بچه‌هایی که هرگز اسباب‌بازی هدیه نمی‌گیرند و درباره تعداد زیادی که حتی یک‌خانه ندارند، صحبت کنید. وقتی‌که آن‌ها بتوانند از شرایط زندگی تأسف‌بار بقیه کودکان آگاه شوند ، کاملاً درک خواهند کرد که چقدر خوشبخت هستند.

2. خواسته‌ها در برابر نیازها

یک درس خوب برای بچه‌های کوچک‌تر، تهیه یک لیست از خواسته‌ها و نیازهایشان است. آیا فرزند شما برای نوروز واقعاً به ۱۵ تا ۲۰ اسباب‌بازی نیاز دارد؟ به‌عنوان والدین، ما گاهی اوقات مجبوریم که هر چیزی را برای آن‌ها بخریم اما باید این کار را کنار بگذاریم و قبل از بررسی فرزندمان، خودمان را بررسی کنیم. از فرزندتان بخواهید که لیستی از چیزهایی که واقعاً می‌خواهد تهیه کند. سپس لیست را با فرزندتان مرور کنید و درباره چیزهایی که واقعاً در نوروز می‌تواند استفاده کند یا به آن نیاز دارد و اینکه بدون آن‌ها، چه‌کار باید بکند، بحث کنید و لیست را کاهش دهید. یک بحث مانند این، به فرزند شما این امکان را می‌دهد تا خواسته‌های نامعقولش را دوباره مرور کند و در مورد آن‌ها، یک بحث سازنده انجام دهد.

3. از کودکان خانواده‌های کم‌بضاعت حمایت کنید

شاید برای این کار، برنامه‌ریزی مالی نکرده باشید اما در مورد کمک به کودکان بی‌بضاعت فکر کنید. کودکان خود را برای انتخاب لباس و اسباب‌بازی به‌منظور هدیه دادن به خانواده‌های بی‌بضاعت، همراه خود ببرید. گفتگو درباره اینکه چرا این کار را انجام می‌دهید، بر روی کودک شما، یک اثر ماندگار می‌گذارد و باعث می‌شود که آن‌ها به خاطر اینکه شرایط زندگی بسیار متفاوتی دارند، سپاسگزار باشند.

4. دادن پول خرد به ازای انجام کارهای روزمره

کودکان حدود ۶ سال، کارهای عادی و روزمره را به‌خوبی انجام می‌دهند. یک جدول کاری به آن‌ها کمک می‌کند که در مسیر درستی قرار بگیرند و یک‌راه سرگرم‌کننده برای کمک به سازمان‌دهی و نظم و ترتیب دادن به مسئولیت‌های آن‌هاست و یک جایزه بزرگ علاوه بر برچسب‌های کارتونی، می‌تواند دادن پول خرد به آن‌ها باشد زیرا داشتن پول به معنی توانایی خرید چیزهای مختلف است و بچه‌ها دوست دارند خرید کنند. بعدازاینکه کودکتان برای پس‌انداز مقدار زیادی پول، مدتی کارکرد به او بگویید که هدیه‌ای را که دوست دارد بخرد، انتخاب کند و اگر هنوز پول کافی برای خرید آن، به دست نیاورده به او توضیح دهید که چطور باید پول بیشتری به دست آورد تا بتواند آن را بخرد. بعدازآن همه کار سخت، آن‌ها زمانی که سرانجام جایزه‌شان را دریافت می‌کنند، بسیار سپاسگزار خواهند بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :