بصیر عزیزی، سخنگوی دادستانی کل اعلام کرد که وزارت داخله پرونده ۴۶ نفر را که در ارتباط به کشتن فرخنده بازداشت‌شده‌اند، امروز ساعت ۱۱:۴۵ به‌وقت محلی به دادستانی افغانستان ارسال کرده است.
او گفت که از ۴۶ نفر که بازداشت‌شده‌اند ۱۹ نفر از نیروهای پلیس و ۲۷ نفر دیگر نیز افراد غیرنظامی هستند که متهم به قتل فرخنده شده‌اند.
در روز ۲۸ حوت افراد خشمگین با سنگ و چوب به فرخنده دختر جوان افغانستان، به اتهام اینکه او قران را آتش زده، حمله کردند و بعدازاینکه این دختر نوجوان را در جلو چشم سربازان پلیس کشتند، جسدش را آتش زدند.
حکومت تمامی سربازان پلیس را که در این حادثه به نحوی دخیل بودند، بازداشت کرده و آقای عزیزی گفت که پرونده این ۱۹ نفر توسط بخش نظامی دادستانی کل کشور بررسی خواهد شد.
او با اشاره به این‌که هیئت تحقیق برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین‌شده، گفت که پرونده ۲۷ غیرنظامی نیز توسط دادستانی امنیت داخلی و خارجی بررسی می‌شود.
آقای عزیزی تأکید کرد که با بررسی پرونده این افراد موضوع قتل فرخنده در چند روز آینده روشن خواهد شد و دادستانی افغانستان مراحل این پرونده‌ها را بر اساس قوانین نافذه افغانستان به‌پیش خواهد برد.
او گفت که دادستانی وظیفه دارد که از حق هر شهروند دفاع کند و دادستانی بعد از تحقیق و تکمیل این پرونده‌ها آن را به دادگاه تحویل خواهد داد.
سخنگوی دادستانی وعده داد که این نهاد در تمام روند تحقیق این پرونده‌ها به مردم افغانستان گزارش خواهد داد و چیزی را از مردم پنهان نخواهد کرد.
وزارت داخله کشور امروز از تحویل دهی ۲۸ پرونده به دادستانی خبر داد.
شاهدان عینی می‌گویند که فرخنده پس از مشاجره با یک روحانی درباره خرافات، از سوی او متهم به قرآن سوزی شد.
فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان امروز در پاسخ به نمایندگان مجلس افغانستان گفت:”شهادت فرخنده یک نقطه عطف شد و ما را بیدار کرد.”
او گفت که برداشت ما ازآنچه بر سر فرخنده آمده این است که فرخنده قربانی دعوت و مبارزه با منکرات شده است و سوزاندن قران توسط او دروغ است.
به گفته آقای عثمانی شواهدی مبنی بر سوختانده شدن قران توسط فرخنده وجود ندارد و فرخنده با تعویذ نویسان غیرمسئول مشاجره کرده بود و گفته بود که اعمالی را که آنان انجام می‌دهند، مشروع نیست.
قتل فرخنده با سنگ و چوب و سپس سوزانده شدن جسدش، واکنش‌های زیادی را در نقاط مختلف افغانستان برانگیخته است و بازتاب جزئیات این حادثه از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فرخنده را تبدیل به‌ نمادی از مبارزه با خشونتی کرده که به بهانه‌ دفاع از ارزش‌های دینی اعمال می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :