مسئولان برنامۀ سوادآموزی در ولایت خوست می‌گویند که در سه سال گذشته ۲۱ هزار زن در آن ولایت سواد آموخته و هزاران زن دیگر سرگرم آموزش سواد است.
خاور امیری، مسئول مرکز سوادآموزی خوست می‌گوید که از طریق این برنامه در سه سال گذشته بر علاوۀ مردان، ۲۱ هزار زن بی‌سواد توانسته است خواندن و نوشتن را بیاموزد.
خانم امیری گفت که اکنون در مربوطات ولایت خوست ۲۸۲ صنف سوادآموزی فعال بوده و در آن حدود ۸۵۰۰ زن سرگرم آموزش سواد است. او افزود که به فارغان این برنامه درصورتی‌که خودشان بخواهند، برای فراگیری آموزش بیشتر به مکتب‌ها معرفی می‌شوند.
اکنون این برنامه در مرکز ولایت و ولسوالی های مندوزی و تنی به‌پیش برده می‌شود، اما به گفتۀ خانم امیری، قرار است برنامۀ یادشده به ولسوالی های گربز و نادرشاه کوت آن ولایت نیز گسترش داده شود.
مسئولان ولایت خوست می‌گویند که برنامۀ تقویت سوادآموزی یک دوره آموزشی نه ماه بوده و برای فارغان این برنامه گواهینامۀ معادل صنف چهارم داده می‌شود.
محبوبه یکی از آموزگاران برنامۀ تقویت سوادآموزی به صدای امریکا گفت ” دو صنف را تدریس می‌کنم، در هر صنف دو ساعت تدریس می‌کنم و در هریکی آن ۳۰ شاگرد دارم. از این طریق آنان می‌توانند از حقوق خود با خبرشوند.”
مقام‌های محلی خوست می‌گویند که با وصف کاستی‌های موجود در این برنامه، بازهم دست آورده‌ای آن بیشتر از مشکلاتش است.
بخت نور بختیار رئیس معارف ولایت خوست گفت که قرار است یونسکو ۱۸۹ صنف دیگر سوادآموزی را در آن ولایت راه‌اندازی کند و در آن بیشتر زنان و دخترانی را شامل بسازند که به مکتب رفته نمی‌توانند.
مقام‌های وزارت معارف افغانستان می‌گویند که در حال حاضر برنامۀ تقویت سوادآموزی در ۱۸ ولایت افغانستان جریان دارد.
برنامۀ تقویت سوادآموزی در افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی ادارۀ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو به کمک مالی ژاپن آغاز شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :