بررسی عملکرد و رویکرد واقعی دولت بحرین در حوزه زنان، فراتر از گزارش عملکرد آن، نیازمند تأمل بیشتر بر رویه عملی رژیم آل خلیفه در سال‌های اخیر در مواجهه با زنان مبارز سیاسی و نقض گسترده حقوق بشر ایشان است که میانگین نمره عملکرد این کشور در حمایت از حقوق زنان را به‌شدت کاهش خواهد داد؛ و نکته مهم دیگر فاصله گرفتن این رژیم از پای‌بندی به موازین اسلامی و سرسپردگی در قبال جریان‌سازی نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه زنان است که ازجمله در تلاش برای بازپس‌گیری شروط این کشور بر کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان نمود دارد و البته قطعاً محدود به همان نخواهد بود.
گزارش ها حاکی از آن اند که پایگاه تحلیلی خبری حیا به نقل از مهرخانه، دولت بحرین در گزارش خود به کمیسیون مقام زن، از عملکرد ۲۰ ساله خود درباره اعلامیه و برنامه عمل پکن به نکات مهمی اشاره کرده است که ناظر بر اقدامات تقنینی، اجرایی و قضایی در سطح ملی و نیز پاره‌ای اقدامات در سطح بین‌المللی است.
دولت بحرین گزارش خود را در مورد اجرای اعلامیه و برنامه عمل پکن در چهار بخش به کمیسیون مقام زن سازمان ملل‌متحد ارائه کرده است.
در بخش اول، دستاوردها و چالش‌ها از سال ۱۹۹۵ در ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بخش دوم به بررسی عملکرد دولت بحرین در ۱۲ حوزه نگرانی برنامه عمل پکن و نیز آثار و نتایج بحران مالی و اقتصادی و تأثیرات آن بر زنان پرداخته است.
ارائه آمار و اطلاعات ازجمله شاخص‌های ملی، شاخص‌های خشونت علیه زنان و اطلاعات در مورد گروه‌های خاص، در بخش سوم گزارش دولت بحرین آمده است. اولویت‌های ضروری دولت بحرین و پیشنهادات آن نیز در فصل چهارم مورد تصریح قرارگرفته است.
بنابراین بررسی عملکرد و رویکرد واقعی دولت بحرین در حوزه زنان، فراتر از گزارش عملکرد آن، نیازمند تأمل بیشتر بر رویه عملی رژیم آل خلیفه در سال‌های اخیر در مواجهه با زنان مبارز سیاسی و نقض گسترده حقوق بشر ایشان است که میانگین نمره عملکرد این کشور در حمایت از حقوق زنان را به‌شدت کاهش خواهد داد؛ و نکته مهم دیگر فاصله گرفتن این رژیم از پای‌بندی به موازین اسلامی و سرسپردگی در قبال جریان‌سازی نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه زنان است که ازجمله در تلاش برای بازپس‌گیری شروط این کشور بر کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان نمود دارد و البته قطعاً محدود به همان نخواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :