در افغانستان از روز مادر در ۲۴ جوزا گرامیداشت می‌شود. در این روز مردم به مادران‌شان هدیه می‌دهند و لحظه‌هایی را در کنار خانواده جشن می‌گیرند. این سنت در گذشته چندان رایج نبوده است اما باگذشت هر سال دیده می‌شود که مردم بیشتر از روز مادر تجلیل می‌کنند. زنان افغان هرچند در معرض تهدیدها و تحدیدهای زیاد قرار دارند و همه روز در گوشه و کنار کشور در برابر آنان خشونت‌های متعددی اعمال می‌شود، اما این اندک زمانی که به بهانه «روز مادر» شاداند، دلخوشی نایاب و بسیار با ارزش برای‌شان حساب می‌شود.
امسال بازتاب آن چه به نام تجلیل از روز مادر دانسته می‌شود در شبکه‌های اجتماعی بسیار پر‌رونق بوده است. این رونق لزوما تنها در جهت موافق نبوده است؛ دیدگاه‌های متفاوتی در این پیرامون نشر شده است. برخی‌ها به این باور اند که به‌جای راه‌اندازی این همه هیاهو بایستی لختی با مادران از درِ مهربانی و حرمت نگاه شود و به زعم آنان این لطف بزرگی است که ما در حق مادران کرده‌ایم.
‌خادم‌حسین کریمی، فعال فرهنگی و از کاربران فعال فیسبوک، در صفحه فیسبوک خود نگاشته است: «هیاهوی برخاسته از تصنع و ریاآلودگی کلام و متن در جهان مجازی، هرگز بلاهت فحش‌هایی که بر مادران روا می‌داریم را پاک نخواهد کرد. یک لحظه تصور کنید که چقدر راحت و روان، مادر طرف را به فحش و دشنام می‌بندیم و بر مقام بلوف و تصنع که نشستیم، چقدر راحت، بهشت را جرعه جرعه زیر پای مادران می‌ریزیم. تعریف کردن رابطه‌ی این دو حالت، آدم را در تحلیل وضعیت روانی اجتماع، واقعا ناتوان می‌کند.»
میر عبدالله میری، خبرنگار و از کاربران فیسبوک عکسی از خود و مادرش را نشر کرده است و با نشر تصویر و این جمله‌های کوتاه مهر‌آمیز، به نوبت خود روز مادر را تجلیل کرده است: «هر کسی عطر خاصی دارد… گاهی برخی عجیب بوی خدا می‌دهند… همانند «مادر». مادرم روزت مبارک ناز من، مادرم تنها تویی آواز من.»
داستان بازتاب گرامیداشت از روز مادر در شبکه‌های اجتماعی، در همین چند نمونه خلاصه نمی‌شود؛ جوانان زیادی به همین مناسبت عکس‌هایی را نشر کرده‌اند که در کنار مادران‌شان شادمان و با افتخار ایستاده‌اند و از این‌که صورت مادران‌شان را- که موجب احترام برای همه مخاطبان نیز است- دیگران نیز ببینند باکی نداشته‌اند.
تابوهای خودساخته و سنت‌های متحجر در جامعه ما کم‌تر این امر را مشروع می‌داند که کسی در مورد نام و نشان و صورت مادران و دختران و همسران ما بدانند، با این وجود به‌گونه روزافزون همزمان با بالا رفتن میزان آگاهی مردم، نقاب پلشت این تابوها کنار زده می‌شود و زندگی آهسته آهسته در مدار یک اصل به نام «انسانیت» می‌چرخد و دیگر به این نشانی‌های خرافی وقعی نمی‌گذارد.
با استفاده از فرصت روز مادر را به همه مادران گرامی شادباش می‌گوییم و امیدواریم روزی زنان و مادران در موقعیت و جایگاهی باشند که سزاوار آن اند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :