اتحادیه اروپا ضمن اعلام حمایت از برنامه دولت برای تقویت نقش زنان در جامعه، گفته است که بیش از دو نیم میلیون دالر در این زمینه کمک می کند.
دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل، در خبرنامه ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، این موضوع را اعلام کرده است.
این اتحادیه گفته است که از راه اندازی “برنامه عمل ملی، صلح و امنیت برای زنان افغانستان” درنهم سرطان سال جاری به منظور تطبیق قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه، پشتیبانی می کند.
اجرای این برنامه یکی از تعهدات دولت افغانستان خوانده شده است که ۲۵ جوزای سال جاری در جریان نخستین گفتگوی حقوق بشری اتحادیه اروپا و افغانستان در کابل مطرح شد.
در ادامه خبرنامه آمده است که اتحادیه اروپا به منظور حمایت از جامعه مدنی افغانستان در راستای ترویج صلح و حمایت از سهمگیری فعال زنان در روند صلح ملی، محلی و نمایندگی زنان در سطح تصمیم گیری، دو میلیون و ۳۰۰ هزار یورو( بیش از دو نیم میلیون دالر) فراهم می کند.
این نمایندگی تاکید نموده است که این پول روی تقویت گفتگو میان جامعه مدنی و دولت، تقویت روابط میان نهادهای مربوط، مقام های محلی و نهادهای سنتی از جمله شوراهای حل منازعه به مصرف خواهد رسید.
در خبرنامه به طور نمونه به حمایت مالی از نقش مادران و زنان عادی به عنوان بازیگران کلیدی در میانجیگری منازعات و نارضایتی ها در سطح محلی و گفتگو در این زمینه تاکید شده است.
فرانز مایکل میلبن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در بیانیه خود به این منظور گفته است:” من به دولت افغانستان بخاطر راه اندازی برنامه عمل ملی تبریک می گویم. تقویت نقش زنان در زندگی عادی و سیاسی، عنصر کلیدی برای تامین صلح در افغانستان است.”
ملیبن می گوید که این اتحادیه توقع دارد که با تطبیق این برنامه، زنان افغان در سطوح تصمیم گیری نقش فعال تری داشته باشند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :