اولین هواپیمای حامل پیکرهای زائران ایرانی کشته‌شده در مراسم حج امسال وارد تهران شده است. پیکرهای ۱۰۴ زائر با این هواپیما به تهران منتقل شد.
این زائران، ۹ روز پیش در اثر ازدحام جمعیت در جریان انجام مناسک رمی جمرات در منا کشته شدند. سازمان حج و زیارت ایران روز پنج‌شنبه شمار نهایی کشته‌شدگان ایرانی واقعه منا را ۴۶۵ نفر اعلام کرد.
حسن روحانی رییس‌جمهور و چند مقام بلندپایه دیگر ایران برای استقبال از پیکرهای کشته‌شدگان به فرودگاه مهرآباد رفتند. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران هنگام بازگشت از عربستان گفت که پیکر تعداد دیگری از کشته‌شدگان نیز امشب به ایران منتقل می‌شود. آقای هاشمی در پی واقعه منا عازم عربستان شد.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که به دلیل منطبق نبودن برچسب مشخصات روی تابوت‌ها با هویت زائران جان‌باخته، قرار شده است پیکر این ۱۰۴ زائر فعلاً به ولسوالی‌ها منتقل نشود و برای تشخیص هویت از طریق آزمایش DNA به پزشکی قانونی برود.
منابع سعودی شمار قربانیان واقعه منا را ٧۶۹ و شمار زخمی‌ها را ٩٣۴ نفر اعلام کرده‌اند اما مقامات ایران تأکیددارند که بیش از چهار هزار نفر در این واقعه کشته‌شده‌اند.
حسن روحانی امروز گفت: باید روشن شود در این حادثه افرادی مقصر بوده‌اند یا نه و اگر ثابت شود عده‌ای از مأموران در این حادثه تقصیر داشته‌اند به‌هیچ‌عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران گفته است ایران موضوع را به‌صورت حقوقی پیگیری می‌کند. آقای نوبخت افزود: دولت از تمامی ابزارها از طریق رسمی و دیپلماتیک و روش‌های غیررسمی و کشورهای دیگر برای تسهیل در رسیدگی به موضوع حجاج ایرانی جان‌باخته در فاجعه منا استفاده خواهد کرد.
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه در حال پیگیری موضوع هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها : ,