دو بانک بریتانیایی بارکلیز و استاندارد چارترد در پی اتهام فساد مالی به مقامات ارشد فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، بررسی داخلی حساب‌های خود را آغاز کرده‌اند.
در کیفرخواست پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) که هفته پیش علیه مقامات فیفا صادر شد به نام این موسسات مالی، علاوه بر بانک اچ‌اس‌بی‌سی، اشاره شده بود.
بنا به کیفرخواست پلیس فدرال آمریکا، این بانک‌های بریتانیایی از قانون تخطی نکرده‌اند اما از آنها به عنوان انتقال دهنده میلیون‌ها دلار رشوه در حساب‌های مرتبط با فیفا نام برده شده است.
در همین حال مسئولان روزنامه‌های آفریقای جنوبی از مقامات فدراسیون فوتبال این کشور نقل کرده‌اند که در سال ۲۰۰۸ این فدراسیون به کونکاکاف ۱۰ میلیون دلار پرداخته‌ است.
اتحادیه فوتبال کارائیب زیر نظر جک وارنر قائم مقام پیشین آقای بلاتر و رییس سابق کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمای و مرکزی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) بود.
آقای وارنر اهل کشور ترینیداد و توباگو در منطقه کارائیب است و یکی از چهره‌های کلیدی در پرونده فساد مالی در فیفا محسوب می‌شود.
سپ بلاتر برای پنجمین بار در مقام ریاست فیفا باقی ماند
مقام‌های پلیس فدرال آمریکا می‌گویند که این مبلغ ۱۰ میلیون دلار، رشوه بوده و در ازای رای به میزبانی آفریقای جنوبی در جام جهانی ۲۰۱۰ پرداخت شده است.
اما دنی جوردن رئیس فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی اتهام پرداخت رشوه را رد کرده و یک مقام فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی گفته که این مبلغ برای گسترش فوتبال در میان آفریقایی تباران ساکن کشورهای حوزه کارائیب پرداخت شده است.
رسوایی فساد مالی در فیفا چهارشنبه پیش وارد مرحله تازه‌ای شد، زمانی که پلیس سوییس هفت نفر از اعضای ارشد فیفا را در هتلی در زوریخ همزمان بازداشت کرد.
این هفت نفر برای شرکت در کنگره فیفا و انتخابات ریاست این سازمان که جمعه گذشته انجام شد در این هتل اقامت کرده بودند.
جک وارنر معاون پیشین سپ بلاتر در کانون پرونده اتهام فساد مالی در فیفا قرار دارد
این بازداشت در پی کیفرخواست پلیس فدرال آمریکا انجام شد که ۱۴ تن از مقام‌های فیفا را به اخاذی، تقلب در انتقال پول و پولشویی در دوره ای ۲۴ ساله متهم کرده بود.
بازرسان پلیس فدرال آمریکا می‌گویند از انتقال بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه در فیفا مطلع شده‌‌اند.
پس از طرح این اتهام‌ها، با وجود اینکه فدراسیون‌های فوتبال برخی کشورها بویژه کشورهای اروپایی و بعضی چهره‌های سیاسی خواستار کناره‌گیری آقای بلاتر شدند او در انتخابات شرکت کرد و برای پنجمین دوره در مقام خود باقی ماند.
اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در این انتخابات از تنها رقیب آقای بلاتر، شاهزاده علی بن حسین از اردن، حمایت کرد و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز خواستار استعفای آقای بلاتر شد.
آقای بلاتر دیروز از اظهار نظر در باره پرداخت پول از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی به کونکاکاف خودداری کرد و گفت خود را وارد این موضوعات نمی‌کند.
اما کورنی بلاتر دختر آقای بلاتر به بی‌بی‌سی گفت پدرش قربانی “توطئه‌های پشت پرده” شده است و او چنین پولهایی دریافت نکرده است.
همزمان با تحقیقات اف‌بی‌آی، دادستانی سوئیس در حال بررسی موضوع رسیدن میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :