وزارت امور داخله اعلام کرد که پرونده مظنونان قتل فرخنده را به دادستانی کل کشور سپرده شده است.
این وزارت امروز شنبه، در اعلامیه‌ای نوشته که پرونده تمامی ۲۸ مظنونی که در پیوند با قتل فرخنده از سوی پلیس بازداشت‌شده بودند، رسماً به دادستانی کل سپرده است.
در خبرنامه این وزارت که امروز به رسانه‌ها ارسال شده، آمده که بعد از این، دادستانی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را به عهده خواهد داشت.
وزارت داخله افغانستان تاکید کرده که متعهد به پیگیری جدی موضوع کشته شدن فرخنده است و در این راستا هماهنگ با نهادهای عدلی و قضایی افغانستان اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.
بررسی‌های وزارت داخله و کمیسیونی که برای بررسی در مورد قتل فرخنده موظف شده نشان داده است که او (فرخنده) قرآن را آتش نزده است.
بعدازظهر (پنجشنبه ۲۸ حوت) مردان خشمگین فرخنده را به اتهام آتش زدن قرآن با سنگ و چوب کشتند و سپس جسدش را سوزاندند.
گفته‌شده که پرونده مظنونان به قتل فرخنده تکمیل‌نشده و هنوز هم کسانی که در قتل او دست داشته تحت پیگرد قرار دارند.
فوزیه کوفی، از اعضای کمیسیون اعزام‌شده برای تحقیق در مورد قتل فرخنده گفته است که باگذشت هرروز این کمیسیون در مورد قتل فرخنده به حقایق تازه این جنایت دست پیدا می‌کند.
او گفته که اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب پنجشنبه گذشته با ۲۷ تن از متهمان این پرونده که از سوی وزارت داخله بازداشت‌شده دیدار کردند.
به گفته او، افراد متهم به اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب گفته‌اند “شاهد به آتش زدن قران از سوی بانو فرخنده نبوده و تنها به فریادی که از سوی مجاور زیارت بلند شد آنان بالای این بانو تاخته‌اند”.
به دنبال کشته شدن فرخنده شهروندان کشور، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر و زن و خبرنگاران با راه‌اندازی گردهمایی اعتراضی قتل فرخنده را محکوم کرده و خواستار محاکمه علنی عاملان این قتل شدند.
قتل فرخنده در خارج از کشور نیز واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :