یک موسسه خصوصی در افغانستان به خاطر استخدام دکتران زن برای کار در ولایت غور هیئتی را به کشور تاجیکستان فرستاده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، مسئولان مرکز آموزشی و توسعه‌ای کشور در ولایت غور می‌گویند که در حال حاضر تنها یک دکتر زن در سراسر این ولایت فعالیت دارد و نبود دکتران زن در غور از چالش‌های جدی به شمار می‌رود.
احسان‌الله شینواری مسئول مرکز آموزشی و توسعه‌ای افغانستان می‌گوید که هیئتی که به تاجیکستان رفته قرار است دست‌کم ۱۸ دکتر زن را برای کار در غور استخدام کند.
آقای شینواری گفت که با وزارت صحت عامه کشور هماهنگی دارد و استخدام دکتران زن از تاجیکستان مراحل قانونی خود را طی می‌کند.
در ولایت مرکزی غور تعداد قابله‌ها رو به افزایش بوده و در چند سال اخیر شماری از قابله‌های تاجیک نیز در این ولایت کارکرده‌اند اما تنها یک دکتر زن به نیازهای زنان این ولایت به‌تنهایی رسیدگی کرده نمی‌تواند.
بااین‌حال ریاست صحت عامه در غور می‌گوید که شفاخانه مرکزی و دولتی این ولایت نیز با مشکلی مشابه روبه‌رو است.
دکتر غلام نبی یگانه رئیس این اداره از تلاش مرکز آموزشی و توسعه‌ای افغانستان برای استخدام دکتران زن از تاجیکستان برای ولایت غور استقبال کرده است.
آقای یگانه گفت: “در بیمارستان مرکزی هم ما حدود هفتاد درصد در خصوص دکتران متخصص زن و مرد کمبود داریم. یک ماه می‌شود که یک دکتر زن به بیمارستان آمده است.”
نبود دکتران زن در ولایت غور سبب شده که در بسیاری از موارد خانواده‌ها زنان را به ولایت‌های هم‌جوار ازجمله هرات انتقال دهند.
در ولایت غور به دلیل مشکلات حمل‌ونقل و نبود جاده‌های اسفالت شده و راه‌های دشوار گذر انتقال بیماران از این ولایت به ولایت‌های دیگر هم کار آسانی نیست.
دکتران زن به علت مشکلات امنیتی حاضر نمی‌شوند که از دیگر ولایات عازم غور شوند. پیش‌ازاین وزارت صحت عامه افغانستان گفته بود که به خاطر فرستادن دکتران زن به ولایت‌های دوردست و نسبتاً ناامن به داوطلبان حقوق بیشتر می‌پردازند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :