شبکۀ زنان افغان مى گوید که تحقیقات آنها نشان مى دهد که در ولایت بلخ ٧ هزار زن به مواد مخدر معتاداند؛ اما ریاست امور زنان بلخ این رقم را نمى پذیرد.
مسئولان شبکۀ متذکره به تاریخ ٢۵ قوس در مزارشریف مرکز ولایت بلخ، پیرامون زندگى همه جانبه زنان، نشست مطبوعاتى را دایر نمودند که فعالان مدنى نیز در آن حضور داشتند.
به نقل از خبرگزاری پژواک خانم عارفه صفار مسئول شبکۀ زنان افغان گفت که مواد مخدر، یک عامل تهدید کننده در زندگى زنان ولایت بلخ است.
نامبرده علاوه کردکه آنها درمورد همه جهات زندگى زنان ولایت بلخ، تحقیقات انجام داده و جوانب مختلف آن را واضح ساخته اند.
قرارگفتۀ موصوف، تحقیقات آنها نشان مى دهد که در ولایت بلخ، با گذشت هر روز مشکل استفاده از مواد مخدر روبه افزایش است.
خانم صفار گفت که در ولایت بلخ، رقم زنان معتاد به مواد مخدر، به هفت هزار تن بالغ مى گردد.
مسئول جامعۀ مدنى خط نو در ولایت بلخ که در این نشست حضور داشت، به پژواک گفت که عامل عمدۀ اعتیاد زنان به مواد مخدر در این ولایت، کار دشوار قالین بافى مى باشد.
همچنان در جریان فصل جمع آورى مواد مخدر نیز برخى زنان به مواد مخدر معتاد مى شوند.
نامبرده افزود که به اساس تحقیق جامعۀ مدنى خط نو، در ولایت بلخ ٢٠٠ هزار تن به مواد مخدر معتاد اند.
به گفتۀ وى، به اساس معلومات ادارۀ صحت عامه؛ هر فردمعتاد در یک روز، یک گرام مواد مخدر استفاده مى نماید که به این منوال هر روز ٢٠٠ هزار گرام مواد مخدر به مصرف مى رسد.
خانم سارا بهایى نخستین تکسی ران زن در افغانستان که در نشست متذکره اشتراک داشت، به پژواک گفت که هنوزهم در اجتماع، زنان نسبت به مردان بی ارزش اند و سهولت براى اظهار توانمندى شان را ندارند.
موصوف موضوع اعتیاد زنان به مواد مخدر را تایید نمود.
قرار گفتۀ وى، اگر حکومت ضمن تداوى، به امور تبلیغات در مقابل مواد مخدر نیز دست به کار شود ، شاید نتایج مطلوب در پى داشته باشد.
اما خانم شهلا حدید رییس زنان ولایت بلخ، ارقام ارایه شده توسط شبکۀ زنان را رد مى نماید.
آژانس خبرى پژواک این رقم را با نامبرده در میان گذاشت؛ وى گفت که به هیچ صورت نمى پذیرد که شمار زنان معتاد در بلخ به ٧ هزار تن رسیده باشد.
وى علاوه کرد که بر بنیاد معلومات آنها، در بلخ رقم خانم هاى معتاد ۶۴٨ تن است.
به گفتۀ موصوف، آنها در بلخ در هماهنگى با مراکز معالجۀ معتادین، بر ضد مواد مخدر مبارزۀ تبلیغاتى را انجام مى دهند.
خانم صفار مسئول شبکۀ زنان افغان گفت که به سطح زون شمال؛ نبود امنیت، فقر و بیکارى، رفتن جوانان به کشورهاى خارج و موجودیت فساد ادارى، بر زندگى زنان تاثیر خیلی منفى گذاشته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: