نمایشگاهی از آثار پرستو فروهر با نام “کاغذ در رنج” در وین پایتخت اتریش برگزار شد. آثار پرستو فروهر در این نمایشگاه به غرق شدن پناهجویان در آب‌های دریای مدیترانه می‌پردازد.
پرداختن به سرنوشت انسان‌ها، موضوعی است که در اغلب آثار پرستو فروهر نمایان است. او در این‌باره می‌گوید: «من خودم مهاجر هستم. از کشوری آمده‌ام که در آن امکان رشد و تحصیل نداشتم. آمده‌ام در جای دیگری زندگی می‌کنم. من مثل بسیاری از ساکنان این قاره مهاجر هستم. پس سرنوشت کسانی که به امید دستیابی به امنیت و آسایش از کشورهایی که این چنین دستخوش جنگ و بی‌عدالتی هستند، برای من مهم است.»
نمایشگاهی از آثار پرستو فروهر با نام “کاغذ در رنج” که در شهر وین اتریش برگزار شد.
به اعتقاد پرستو فروهر اغلب مهاجرانی که به امید یک زندگی بهتر در دریا غرق می‌شوند به قایقی دل می‌بندند که قرار است آنها را به یک ساحل نجات برساند اما همان قایق در واقع تبدیل به تله زندگی آنها و در نهایت غرق شدنشان می‌شود. پرستو فروهر می‌گوید: «این برای من سرنوشت نزدیکی است و خیلی طبیعی است که به این موضوع بپردازم.»
پرستو فروهر از سمبل‌هایی در آثارش می‌گوید که هر کدام دارای معانی بسیاری هستند. «به کشتی به عنوان یک پدیده‌ فکر کردم. کشتی نجات‌بخش می‌تواند باشد اما ما با غرق‌شدن کشتی‌های بسیاری در راه انتقال پناهجوبان روبه‌رو هستیم. یعنی به کشتی برای نجات امید می‌بندیم و دقیقا همان تبدیل به تله ‌مرگ می‌شود.»
در برخی از آثار این نمایشگاه، انباشتگی پیکر‌های انسان‌ها ترسیم شده است. پرستو فروهر معتقد است، این انباشتگی پیکرهای انسانی که در این تصاویر وجود دارد به همان داستان رنج در کاغذ بازمی‌گردد که در نهایت تمام این انسان‌ها تنها به مُهری روی کاغذ تبدیل می‌شوند.»

روایت پرستو فروهر از غرق شدن پناهجویان در آب‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :