نسیمه رزمیار اولین دوشیزه افغان تبار از حزب سوسیال‌دموکرات‌های فنلند از شهر هلسنگی درنتیجه رقابت آزاد و دموکراتیک در انتخابات پارلمانی فنلند (۱۹ آوریل ۲۰۱۵) به پارلمان فنلند راه یافت.
نسیمه رزمیار در سال ۱۹۸۴ در یک خانواده تحصیل‌کرده و سکولار در کابل متولد شد. در سال۱۹۸۹ در سن پنج‌سالگی افغانستان را با خانواده‌اش ترک کرد. پدرش داود رزمیار سفیر کبیر افغانستان در اتحاد جماهیر شوروی سابق مقررشده بود و نسیمه با خانواده‌اش در شهر مسکو مقیم شدند.گفتنی است که محترم داوود رزمیار همزمان سفیر غیر مقیم افغانستان در فنلند نیز بود. پس از سال ۱۹۹۲ و تغییر قدرت از جمهوری افغانستان به جمهوری اسلامی افغانستان توسط گروه‌های اسلامی مجاهدین، نسیمه و خانواده‌اش در سال ۱۹۹۳ به فنلند مهاجرت کرد و از آن تاریخ تابه‌حال در فنلند زندگی می‌کند.
نسیمه دارای مدرک لیسانس از موسسه عالی تحصیلی علوم انسانی هوماک در امور جوانان است. چند سالی در سازمان‌های غیردولتی چون سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، اتحادیه حمایت از زنان در برابر خشونت‌های اجتماعی و بعضی ارگان‌های دیگر مانند سازمان حمایت از اطفال در وظایف مختلف، کار نموده است. همچنین مدتی به‌عنوان معاون دفتر نماینده پارلمان فنلند آقای میکائیل یونگنیر بوده و قبلاً عضو شورای شهر هلسینکی و معاون پیام‌رسانی گروه پارلمانی حزب سوسیال‌دموکرات فنلند بود.
نسیمه ازلحاظ شخصیتی، جوان شجاع، باهمت، پرتلاش و قوی است. او آشنا به زبان‌های دری، پشتو، فنلندی، انگلیسی، سویدنی و روسی است و در این زبان‌ها روان صحبت می‌کند. در صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود با مردم و رسانه‌ها منطقی، آرام و مسلط است و این‌یکی مهم‌ترین استعدادهای و توانائی‌های خدادادی او می‌باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :