مریم غنی، ۳۶ ساله است و در نیویورک به دنیا آمده است. مریم در رشته هنرهای تصویری از دانشگاه بروکلین نیویورک به درجه ماستری تحصیلاتش را تکمیل نموده است.
مریم غنی در کارهای هنری‌اش بعد از تحقیقات موجودیت افراد را در لحظاتی خاص و در جوامع مختلف در مقطع‌های خاص زمانی به تصویر می‌کشد. در نوآوری‌های مریم نکاتی از تاریخ افغانستان نیز در کارهایش دیده می‌شود.
ازجمله کار هنری وی بنام “سقوط تاریخی مختصر” وی دونقطه تاریخی در شهر کسل آلمان را با شهر کابل مقایسه‌ای نشان می‌دهد. مریم گفت این نمایشگاه بیشتر شباهت مهندسی را نشان می‌دهد اما با تحقیقاتی که انجام داده است، والتر هاردین، شاگرد مهندسی بود که موزیم فریدراسیوم در شهر کسل آلمان را ساخته است. این موزیم نمونه مهندسی مشابه با قصر دارالامان افغانستان است.
مریم غنی با پدرش، رییس‌جمهور غنی کتابی بنام “افغانستان لکسیکان” یا قاموس افغانستان نوشته است که در آن تاریخ افغانستان را در حلقه اصلاحات، انقلاب، سقوط و احیای مجدد گنجانیده شده که شامل هفتادو دو بخش است. مریم دوازده بخش این کتاب را به شکل تصویری در نمایشگاه نیویورک بنمایش گذاشته بود. مریم غنی در مورد خدمات مادرش برای زنان افغان تمجید نمود و گفت وی به‌عنوان دختر رییس‌جمهور و هنرمند هنوز دقیق نقش خود را در داخل افغانستان مشخص نکرده است.
مریم غنی نخواست در مورد سیاست و رابطه قومی پدرش صحبت کند، اما دور از سیاست در بخش هنر مدرن، فیلم‌سازی و عکاسی در امریکا شناخته‌شده است. تاکنون کارهای وی همچون پروژه ناتمام در نیویورک و اکنون نمایشگاه کار وی بنام شهر و شهر، آب از سنگ، و سقوط تاریخ بنمایش گذاشته‌شده است.
نمایشگاه کار هنری مریم غنی شهر و شهر در موزیم هنرهای سنت لویس ایالت میزوری نام دارد. مریم گفت وقتی کتاب را خواند در کابل بود و فکر کرد این کتاب داستان مشکلات افغانستان با کشورهای همسایه را نشان می‌دهد.
درحالی‌که مریم در “شهر و شهر” داستان تنش‌های شهری را در قالب فیلم ملتیمیدیا یا چندرسانه‌ای تولید نموده می‌گوید وی بخشی از کتاب شهر و شهر نوشته چاینا میویل استفاده کرده است. مریم می‌گوید این کتاب در مورد دو شهر مختلف افسانه‌ای است که باهم همسایه بودند و در سرحد با پلیس‌های افسانه‌ای آنزمان جدا شدند، اما رابطه این کتاب با شهر سنت لویس به خاطر تشنجات اخیر در منطقه فرگیسن ایالت میزوری، کار هنری مریم غنی نیز مخالفت و خشونت را نشان می‌دهد.
مریم غنی، در میان کارهای هنری‌اش، موضوعات خاص مربوط افغانستان را که تاکنون کسی درباره آن صحبت نکرده است، شامل ساخته است. مریم می‌گوید “به‌عنوان یک هنرمند چیزهای تازه زیادی را در این کشور از طریق تدریس هنر، ملاقات با هنرمندان جوان، کار با آرشیو دولتی فیلم و ملاقات کسانی که در این آرشیو کار می‌کنند، دریابم.”
مریم غنی: “من از طریق هنر با افغانستان آشنایی بهتر پیدا کردم”.
مریم، هنرمند شناخته‌شده بروکلین در کارهای هنری داخل افغانستان نیز سهم دارد. مریم در صحبت‌هایش گفت وی با یکی از هنرمندان بنام بی‌رنگ هنرمند افغان اولین نمایشگاه کارهای وی را آماده می‌سازد. همچنان مریم غنی با آرشیو افغانستان برای ساختن اولین کتابخانه فیلم‌های افغانستان نیز کار می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :