سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به مرگ صدها کارگر در حین آماده‌سازی قطر برای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بار دیگر از عمل نکردن این کشور به وعده‌هایی که در مورد بهبود شرایط کارگردان داده بود، انتقاد کرد.
انتقاد از وضعیت و شرایط بد کارگران در قطر که سرگرم آماده‌سازی این کشور برای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ هستند، به داستانی پایان ناپذیر بدل شده است. سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود در این باره به مرگ صد‌ها کارگر در سال ۲۰۱۴ اشاره کرده که در حین آماده‌سازی قطر برای این مسابقات جان خود را از دست داده‌اند.
عفو بین‌الملل در این راستا بار دیگر از قطر انتقاد کرد و در گزارش خود متذکر شد که این کشور بر خلاف وعده‌هایی چندین‌ باره‌ای که داده بوده، باز هم موفق به اصلاح وضعیت کاری و بهبود شرایط کارگران نشده است. این کارگران بیش از همه برای احداث بناهای مربوط به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به کار گرفته می‌شوند.
در گزارش سازمان عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه (۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت) انتشار یافته به موارد گوناگون پرداخته و از آن‌ها انتقاد شده است. از جمله این موارد سیستم “کفاله” یا “قانون اسپانسر‌ها” است که سدی در راه خروج کارگردان از این کشور محسوب می‌شود.
قانون مزبور کارگران مهاجر را موظف می‌کند که در صورت ترک قطر یا تغییر کار خود اجازه‌نامه‌ای از کارفرمای خود ارائه دهند. به گفته‌ی مسئولان عفو بین‌الملل این امر سبب می‌شود که کارگرانی که در قطر مورد سوءاستفاده و استثمار قرار گرفته‌اند، به‌راحتی امکان خروج از این کشور را نداشته باشد و به کار اجباری وادار شوند. این نهاد حقوق بشری بار دیگر مقامات قطر را به لغو این قانون فراخواند.

مرگ صدها کارگر در جریان آماده‌سازی جام جهانی قطر، داستانی بی‌پایان‌1

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :