معاون سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید ۴۷هزار نفر از ۱۴۵ هزار زنی که در یک دوره ۱۸ ماهه از مرخصی شش‌ماهه زایمان استفاده کردند پس از بازگشت اخراج شده‌اند و با افزایش آن به ۹ ماه تعداد زنان اخراجی بازهم افزایش می‌یابد.
به گزارش دویچه وله به گفته محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در فاصله یک سال و نیم هزاران زن به خاطر استفاده از مرخصی زایمان اخراج شده‌اند. او هم‌چنین گفته است که دولت امکان اجرای طرح مرخصی ۹ ماهه پس از زایمان را ندارد چون حتی یک ریال برای تأمین بودجه آن ندارد. او اضافه کرده است که حدود ۱۶۰ هزار نفر می‌توانند سالانه از مرخصی زایمان ۹ ماهه برخوردار شوند، به‌شرط آنکه منابع مالی به سازمان تأمین اجتماعی تخصیص داده شود.
بااین‌حال حتی اگر منابع مالی چنین طرحی هم تأمین شوند، هیچ تضمینی برای زنان وجود ندارد که پس از بهره گرفتن از این مرخصی بتوانند به شغل قبلی خود بازگردند. به گفته محمدحسن زاد: «در حال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند لذا اگر مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند، بسیار افزایش می‌یابد.»
به مسئله اخراج ۴۷ هزار زن پس از استفاده از مرخصی زایمان پیش‌تر نیز شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور اشاره‌کرده بود و گفته بود که “دولت ترجیح می‌دهد مردان صاحب شغل شوند تا زنان”.
به گفته او از هر سه زن کارمند بخش خصوصی که در سال ۱۳۹۳ به مرخصی زایمان رفته‌اند، یکی از آنان بعد از پایان این مرخصی ۹ ماهه نتوانسته‌ به سرکار خود برگردد و به معنای دیگر اخراج شده ‌است. او هم‌چنین اشاره‌کرده بود: «علیرغم رشد روزافزون تعداد فارغ‌التحصیلان زن، نرخ اشتغال آن‌ها در سال‌های اخیر از ۱۲ درصد فراتر نرفته و به‌طورکلی نرخ مشارکت اقتصادی زنان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به ۱۶ درصد رسیده است.»
مدافعان حقوق زنان می‌گویند، سیاست‌های سه دهه اخیر نقش بسزایی درگرفتن فرصت‌های کاری از زنان داشته است. این سیاست‌ها چه در قالب رشته‌های درسی، چه حوزه‌های شغلی و چه شرایط استخدامی زنان را به‌شدت پشت سر مردان در بازار کار قرار داده است. هر مصوبه و بخشنامه‌ای هم که به کاهش حضور زنان در مشاغل مختلف منجر شده، چه مرخصی زایمان، چه کاهش ساعات کاری آنان به بهانه‌های مختلف، عملاً همان فرصت‌های شغلی ناچیز را از زنان گرفته است.
به گفته آنان، برای زنان در چنین شرایطی رقابت در بازار کاری مردانه ساده نیست و به‌سادگی به حذف آنان منجر می‌شود. مرخصی طولانی‌مدت زایمان بدون گرفتن تضمینی از کارفرمایان برای حفظ امنیت شغلی این زنان، نتیجه‌ای جز بیکار شدن آنان ندارد. منتقدان می‌گویند، بااین‌حال آنچه ارجحیت دارد سیاست ‌افزایش جمعیت است که به هر قیمتی باید عملی شود.
ایسنا روز ۲۳ تیر در خبر دیگری در همین رابطه از قول کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان نوشت: «دولت باید در مورد اجرایی نشدن افزایش مرخصی زایمان که از سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است پاسخگو باشد.» او اضافه کرده است: ««مهم‌تر آنکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری سیاست‌های نظام و مجمع تشخیص مصلحت در خصوص سیاست‌های جمعیتی پیاده شود و ما نیز از مسئولین می‌خواهیم که پاسخگو باشند.»
یک نفر پایین این گزارش ایسنا و در جواب به خانم خزعلی تنها نوشته بود: «به‌جای زیاد کردن مرخصی، مهدکودک‌های محیط کار رو زیاد کنید یا اجباری کنید. هدف از مرخصی ۹ ماهه کمک به زنان نیست، خانه‌نشین کردنشونه.»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :