مدافعان حقوق زنان در کابل راهپیمایی را مبنی بر خواستار مشارکت سیاسی زنان در کابینه جدید به راه انداختند.
در حال حاضر هیچ زنی در کابینه حضور ندارد و سه نامزد وزیر زن که به مجلس نمایندگان معرفی‌شده بودند از سوی نمایندگان رد شدند.
نمایندگان نهادهای مدنی زنان روز سه‌شنبه (۱۴ دلو/ ۳ فوریه) تظاهرات خود را از مقابل وزارت امور زنان آغاز کردند و در مقابل دفتر یوناما در کابل به پایان رساندند. در این تظاهرات صدها تن از فعالان حقوق زن، اعضای جامعه مدنی و فعالان سیاسی شرکت کرده بودند و می‌گویند حداقل چهار وزارت باید به آن‌ها داده شود.
تظاهرکنندگان با حمل شعارهایی گفتند که مشارکت سیاسی حق مشروع آن‌هاست و “زنان توانایی پیش برد وزارتخانه‌ها رادارند”. آن‌ها گفتند که ۳۸ درصد اشتراک کنندگان در انتخابات زنان بودند، ولی در کابینه حکومت وحدت ملی تا حالا هیچ زنی حضور ندارد.
حسینه صافی، رییس شبکه زنان افغان با خوانش اعلامیه این تظاهرات گفت: “ما خواهان معرفی زنان در کابینه، پست‌های معینیت، والی، سفیران، رؤسای عمومی نهادهای مستقل و وزارتخانه‌ها هستیم. بر اساس تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی، خواهان معرفی چهار نامزد وزیر زن در کابینه می‌باشیم.”
این در حالی است که مجلس نمایندگان از میان ۲۵ نامزد وزیری که از سوی حکومت معرفی‌شده بود، تنها به ۸ نامزد وزیر رأی اعتماد داد. رییس‌جمهور سه زن را به‌عنوان نامزد وزیر تحصیلات عالی، اطلاعات و فرهنگ و امور زنان معرفی کرده بود، اما از میان آن‌ها، نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ به دلیل داشتن تابعیت دوگانه و نامزد وزیر امور زنان به دلیل مشکلات در سند تحصیلی رد گردیدند. نامزد وزیر تحصیلات عالی نیز رأی اعتماد به دست نیاورد.

0,,18231231_303,00

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :