نخستین برنامه آموزشی در مقطع ماستری در رشته جندر (برابری جنسیت اجتماعی) و مطالعات زنان در دانشگاه کابل آغازشده است.
در اعلامیه‌ای که از سوی برنامه توسعه‌ای سازمان ملل در افغانستان، سفارت کوریا در کابل و دانشگاه کابل مشترکاً اعلامیه‌ای منتشر کرده، آمده است که راه‌اندازی این برنامه آموزشی، زمینه آموزش دادخواهان آینده برای تساوی جنسیت، تحقیق در مورد جندر، خشونت علیه زنان و گروه‌های محروم و آگاهی دهی در مورد مسئولیت‌های اجتماعی زنان و مردان را فراهم می‌کند.
این برنامه آموزشی به همکاری تخنیکی برنامه توسعه‌ای سازمان ملل و کمک مالی کوریا راه‌اندازی شده است.
هر دوره آموزشی این برنامه دو سال طول خواهد کشید و در آن موارد مربوط به‌تساوی جنسیت و حقوق زنان، محافظت‌های حقوقی، نقش زنان در کاهش فقر، حل منازعات، نقش‌آفرینی در جامعه مدنی و سیاست تدریس خواهد شد.
دانشگاه کابل گفته است که از این برنامه افراد متخصص فارغ می‌شوند که موجب کاهش وابستگی افغانستان به کارشناسان خارجی در این حوزه خواهد شد.
فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی کشور از راه‌اندازی این برنامه اظهار خرسندی کرده و در محفل افتتاحیه گفت که امروز دانشجویان شاهد یک‌لحظه تاریخی دریکی از رشته‌های آموزشی مهم هستند.
کانگ دایسونگ، معاون سفارت کوریا در کابل نیز با استقبال از راه‌اندازی این برنامه گفت: “می‌بالم که افغانستان گام بزرگی را در راستای نهادینه شدن مطالعات جندر در دانشگاه کابل بر می دارد. آرزو دارم فارغان این برنامه سهم بزرگی را در راستای عدالت و برابری برای مردم افغانستان و تقویت زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ادا کنند.”
آقای دگلس کی، رییس برنامه توسعه‌ای سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی سال‌ها درزمینهٔ ترویج برابری زن و مرد در افغانستان کارکرده است.
در حال حاضر شمار زیادی از کارشناسان خارجی به دلیل نبود متخصصان افغان در بخش جندر در ادارات مختلف افغانستان مصروف کار هستند.
دولت افغانستان تلاش دارد تا با آموزش دانشجویان در بخش جندر، زمینه وابستگی ادارات دولتی به کارشناسان خارجی را به حداقل برساند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: