در سمینار تحت حمایت سازمان ملل متحد روزنامه‌نگاران زن در مناطق شرقی کشور روی مسائل امنیتی و چالش‌های دیگر که اعضای رسانه‌ها به آن مواجه‌اند، به‌ویژه خبرنگاران زن، بحث و گفتگو شد.
خبرنگاران زن ضمن ابراز نگرانی، گفته‌اند که مشکلات امنیتی و محدودیت‌های فرهنگی مانع توانایی آن‌ها برای تهیه گزارش از تحولات سیاسی و اجتماعی است.
شهلا شفیق، مدیر و بنیان‌گذار رادیوی نرگس FM که نخستین کانال رادیو برای زنان در مناطق شرقی می‌باشد، به‌نوبه خود تقاضا کرد که اقدامات جدی باید برای ایجاد فضای مصئون برای زنان گرفته شود تا زنان بتوانند نقش مهم خود را برای پیشرفت کشور ایفا نمایند.
در سمینار متذکره به حمایت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ده‌ها تن ژورنالیستان از ولایات شرقی کشور به شمول ننگرهار، کنر، لغمان و نورستان علاوه بر محصلین ژورنالیزم/خبرنگاری، اعضای شورای ولایتی و جامعه مدنی و مقامات دولتی نیز اشتراک داشتند.
این سمینار در راستای قرارداد ۱۳۲۵ (۲۰۰۰) شورای امنیت سازمان ملل متحد برای زنان، صلح و امنیت و قرارداد ۱۷۳۸ (۲۰۰۶) برای ژورنالیستان در وضعیت جنگ برگزار گردیده بود و زمینه گفتگو را برای ژورنالیستان نیز فراهم نمود تا آن‌ها بتوانند روی مسائل روزمره بحث و گفتگو کنند.
خانم صبرینا حمیدی، مدیر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در جریان سمینار گفت که باوجود تلاش‌های جامعه بین‌المللی و دولت برای بهبود شرایط زندگی زنان، چالش‌ها هنوز هم باقی است. وی رویه‌های اجتماعی در مورد زنان را یک از موانع عمده برای زنان خواند و از رسانه‌ها تقاضا نمود تا نقش خود را برای تغیر دادن طرز فکر مردم بازی نموده بیشتر برجسته سازند.
در این سمینار، مقامات یوناما شرکت‌کنندگان را در رابطه به فعالیت‌های نهاد جهانی در افغانستان برای حمایت از تلاش‌ها برای از بین بردن خشونت علیه زنان و ارتقاء برابری جنسیتی آگاه نمودند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :