عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، توزیع کارت‌های جدید رای دهی، توزیع شناسنامه‎‌های برقی و تهیه فهرست رای دهندگان را از شرایط برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها می‌داند.
عبدالله عبدالله، هشدار می‌دهد که استفاده ازکارت‌هایکنونی رای دهی در انتخابات آینده قابل قبول نیست و گفته است که مردم در مورد برگزاری انتخابات آینده نگران هستند.
آقای عبدالله افزود: ” در مورد انتخابات مردم تشویش دارند، کارت‎های کهنه ده میلیونی یا بیست میلیونی دیگر مورد قبول نیست و به کار گرفته نمی‎شود، لیست رای دهندگان مهم است و توزیع تذکره‎های الکترونیکی مهم است و انشاالله در روزهای نزدیک در مورد اش تصمیم نهایی گرفته شود.”
نگرانی‌ها در پیوند به برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها در حالی بیان می‌شود که گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، توشیخ قانون جدید انتخابات و کارهای عملیاتی از گام‌های پنداشته می‌شود که حکومت وحدت ملی در زمینه آوردن اصلاحات انتخاباتی روی دست گرفته است.
در همین حال، ارگ ریاست جمهوری گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات باید برنامه‌های شان را اول ماه حمل به حکومت بسپارند.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریییس‌جمهور غنی گفت: “خواست شان از کمیسیون مستقل انتخابات این است تا برای برگزاری انتخابات شفاف پلان شان را تا اول ماه حمل به حکومت بسپارند”.
با این وجود، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور، بر منسجم شدن شهروندان کشور در انتخابات آینده تاکید ورزیده است.
صلاح‌الدین ربانی افزود: “جمعیت اسلامی افغانستان بخاطر جلوگیری از تجربه‎های تلخ انتخابات گذشته ثبت نام رای دهندگان را یک ضرورت مهم و حیاتی دانسته و بر آن تاکید دارد و با استفاده از تجارب گذشته منسجم تر در انتخابات آینده ولسی جرگه و ریاست جمهوری به صحنه خواهیم آمد.”
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که نهادهای ناظر بر انتخابات عملکرد سران حکومت وحدت ملی را در راستای برگزاری انتخابات آینده را به باد انتقاد گرفته و اقدامات سران حکومت را در زمینه برگزاری انتخابات کارساز نمی‌دانند.

 

عبدالله: استفاده از کارت‌های رای‌دهی کنونی در انتخابات آینده پذیرفتنی نیست

عبدالله: استفاده از کارت‌های رای‌دهی کنونی در انتخابات آینده پذیرفتنی نیست

این مطلب را به اشتراک بگذارید: