بیش از چهل گروه شورشی مخالف دولت سوریه خواهان تشکیل ائتلافی از کشورهای منطقه برای مقابله با روسیه و ایران شده‌اند.
احرارالشام مستقر در شمال غرب سوریه و همین‌طور جیش الاسلام که در حومه دمشق در حال نبرد با نیروهای بشار اسد است، ازجمله ۴۱ گروهی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.
این گروه‌ها می‌گویند که حملات هوایی روسیه دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه را غیرممکن خواهد کرد و خواهان برخورد با “ائتلاف روسیه و ایران برای اشغال سوریه” شده‌اند.
نام جبهه نصرت، وابسته به القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در میان گروه‌های امضاکننده بیانیه دیده نمی‌شود.
روسیه از هفته گذشته حملات هوایی خود علیه آنچه مواضع مخالفان مسلح بشار اسد در ولایت‌های شمالی و مرکزی سوریه را آغاز کرده است.
بعضی از این حملات پایگاه‌های داعش در رقه و حمص را هدف قرار داده، اما شماری از آن‌ها مقر گروه‌های شورشی دیگری مانند احرارالشام و جیش‌العزه را هدف گرفته است که ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.
هم‌زمان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ده‌ها روحانی عربستان سعودی از کشورهای عرب و مسلمان خواسته‌اند تا آنجا که می‌توانند از “جهاد” علیه حکومت سوریه و متحدانش، ایران و روسیه حمایت “اخلاقی، مادی، سیاسی و نظامی” کنند.
به گزارش رویترز این روحانیون وابسته به حکومت سعودی نیستند، اما ریاض هم پیش‌تر به‌صورت جداگانه از حملات روسیه به خاک سوریه انتقاد کرده بود.
در بیانیه این روحانیون سعودی آمده است: “رزمندگان سوری در حال دفاع از کل امت اسلام هستند. به آن‌ها اعتماد کنید و از آن‌ها حمایت کنید… چون اگر خدای‌ناکرده آن‌ها شکست بخورند، یکی پس از دیگری نوبت کشورهای سنی دیگر خواهد بود.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها : ,,