سه نامزد وزیر زن که از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده‌اند، امروز برنامه‌های خود را به نمایندگان توضیح دادند.
سلامت عظیمی برای وزارت مبارزه با مواد مخدر، فریده مومند برای وزارت تحصیلات عالی و نسرین اوریاخیل برای وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا به همراه ۱۳ نامزد وزارت دیگر ده روز پیش به مجلس معرفی شده بودند.
خانم اوریاخیل متخصص بیماری‌های زنان زایمان و رییس پیشین زایشگاه ملالی در کابل، گفت که امنیت اجتماعی در صدر برنامه‌های او است.
کار موضوع دیگری است که او تاکید کرد آن را به عنوان یک برنامه ملی در چهارچوب یک کمیته ملی در محور توجه خود قرار خواهد داد.
خانم اوریاخیل افزود که این کمیته تحت ریاست یکی از مقام‌های ارشد حکومت وحدت ملی با عضوت چندین وزارتخانه دیگر تشکیل خواهد شد که وزیر کار و امور اجتماعی دبیر آن خواهد بود.
فریده مومند گفت که اگر او رای اعتماد مجلس را به دست آورد، شفاف‌سازی آزمون سراسری کنکور را در صدر برنامه‌های خود قرار خواهد داد.
خانم مومند که استاد دانشگاه طبی کابل است، تاکید کرد که برای پذیرش متقاضیان دختر به‌ویژه در مناطق ناامن در دانشگاه‌ها شرایط بهتری فراهم خواهد کرد.
او تشکیل دانشگاه‌های بین‌المللی را از دیگر اولویت‌های خود شمرد و گفت که برای رسیدن به این هدف از “کشورهای دوست” درخواست همکاری خواهد کرد.
خانم مومند تاکید کرد که هدف کلی او بالا بردن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و ارتقای کیفیت آموزش‌های عالی در کشور است. او همکاری و هماهنگی نهادهای مربوط دولتی را در این زمینه با اهمیت دانست.
همچنین سلامت عظیمی حقوق‌دانی که نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر شده، به نمایندگان مجلس گفت که اگر رای اعتماد مجلس را به دست آورد، همه نهادهای مسئول مبارزه با مواد مخدر را هماهنگ خواهد کرد.
او افزود که برای موفقیت در این مبارزه به “اراده قوی ملی” نیاز است و اگر در راس وزارت مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد، اقدام به جلب همکاری‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه خواهد کرد.
تشکیل یک موسسه تحصیلات عالی به هدف تقویت ظرفیت نهادهای مبارزه با مواد مخدر، درمان معتادان و تقویت پلیس، بخشی از برنامه او را تشکیل می‌دهد.
پس از بررسی صلاحیت‌های ۱۶ وزیر پیشنهادی آقای غنی، موضوع تایید یا رد صلاحیت‌های آنها در جلسه عمومی بعدی مجلس نمایندگان به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.
اگر همه آنها از فیلتر مجلس عبور کنند، چهار زن عضو کابینه افغانستان خواهند شد. آقای غنی دلبر نظری را نیز برای وزارت زنان پیشنهاد کرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :