در گزارش اخیر سازمان ملل متحد در رابطه به آموزش دختران، موانع پیش رو و افزایش حملات بر مکاتب در برخی از کشورها به شمول افغانستان را نگران‌کننده خوانده است.
در گزارش گفته‌شده باآنکه در بخش فراهم آوری زمینۀ دسترسی همه به آموزش در نقاط مختلف جهان پیشرفت‌های گسترده صورت گرفته، اما هنوز هم موانع و خشونت در برابر آموزش دختران موجود است.
گزارش سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر آمده است که در کشورهای مختلف جهان دختران از حق آموزش محروم شده‌اند.
بر اساس این گزارش، حمله‌بر این دختران و مکاتب شکل دائمی را به خود گرفته است.
در گزارش به حوادث بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ اشاره‌شده است.
در این گزارش به مسموم ساختن دختران مکتب در افغانستان، حمله بر یک مکتب در پیشاور، حمله بالای ملاله یوسفزی، فعال آموزش کودکان در پاکستان، اختطاف حدود سه صد دختر توسط بوکو حرام در نایجریا، ممانعت از رفتن دختران به مکتب در سومالیا و اختطاف شاگردان دختر در هند و تجاوز جنسی بالای آن‌ها توجه شده است.
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است این حوادث نشان می‌دهد که زنان و دختران در زندگی عادی تاچی حد با خشونت مواجه هستند.
در این گزارش مواردی از خشونت‌های جنسی علیه شاگردان دختر و زنان در فیلیپین، سوریه، میانمار، مالی، عراق، السالوادور، هیتی و کنگو نیز ثبت‌شده‌اند.
بر اساس گزارش، حملات بر دختران و اقدام علیه آموزش آن‌ها نه‌تنها بر زندگی‌شان اثرگذار است، بلکه به خانواده‌ها نیز این پیام را می‌فرستد که مکاتب جای امن برای دختران نیست.
سازمان ملل متحد در این گزارش می‌گوید که جلوگیری از رفتن دختران به مکتب به خاطر ملاحظات امنیتی و موانع دیگر، زمینه‌های دیگر تخطی‌های حقوق بشری را فراهم می‌سازد.
در ادامه آمده است که محروم ساختن دختران از حق آموزش، راه را برای ازدواج‌های زیر سن، خشونت‌های خانوادگی، حاملگی پیش از وقت و کارهای شاقۀ زنان و دختران هموار می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :