در میان جوانان، برخی ممکن است به دلایل مختلف از جمله ازدواج نکردن یا بازگشت به خانه پدری و… ، همچنان در منزل والدین خود ساکن باشند و زندگی با پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ در سنین بالای ۶۰ سال و بزرگسالی را تجربه کنند.
زندگی در کنار بزرگسالان، می تواند مزایا و تاثیر مثبت زیادی روی زندگی افراد جوان و بهره مند شدن از تجربیات و آموزه های مفید افراد بزرگسال را به همراه داشته باشد، اما در کنار این نکات مثبت، اختلاف نسل، می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی نیز باشد.
اگر تجربه زندگی با یک فرد مسن را داشته باشید، احتمالا متوجه واکنش این افراد به تغییرات در سبک زندگی شان، از دکوراسیون منزل گرفته تا ساعات تماشای تلویزیون و خواب و… بوده اید، زیرا افراد مسن، نسبت به تغییرات، انعطاف پذیری کمتری نشان می دهند. نکته مهم این است که فرزندان جوان و والدین بزرگسال، باید به خاطر داشته باشند، تعامل یک رابطه دوطرفه است، و هر دو باید سعی کنند طرف مقابل خود را تا حدامکان درک کنند. در ادامه به ذکر نکاتی برای تعامل هرچه بیشتر و بهتر افراد جوان و مسن می پردازیم:

*فرزندان توجه کنند: افراد جوان، به اقتضای سن، بیشتر به زمان حال و آینده فکر می کنند، اما بزرگسالان، همیشه به گذشته، به عنوان بخش مهمی از فکر و زندگی شان اهمیت می دهند؛ بنابراین تغییر مکان ممکن است برای آن ها سخت تر باشد و حتی به افسردگی آن ها منجر شود. از جوانان خواهش می کنیم، تا حد امکان از اجبار و اصرار بر تغییر مکان زندگی افراد مسن خودداری کنند.

*بزرگسالان توجه کنند: از جمله مواردی که می تواند به بروز مشکل منجر شود، این است که جوانی که اکنون استقلال فکری یافته، از برخی نصایح والدین مسن ناراحت شود، از طرفی والدین، همیشه به او به چشم فرزندی نگاه می کنند که می توانند نصیحتش کنند و مدام نگران اوضاع و احوالش باشند و البته این در میان همه پدر و مادرها طبیعی است، اما فرزندان، مخصوصا در صورت داشتن اختلاف سنی بالا با والدین، نسبت به نصایح و نگرانی آن ها واکنش منفی نشان خواهند داد. بزرگسالان عزیز، بهتر است به جای نصیحت کردن، از پیشنهادهای سازنده استفاده کنند. نصایح، هرقدر هم که ارزش داشته باشند اگر فرزندان دچار سوء تفاهم شوند و آن را دخالت فرض کنند، اصلا نتیجه بخش نخواهد بود. بهترین کار این است که هر زمان فرزند جوان تان از شما درخواست راهنمایی و مشاوره داشت، به او پیشنهادهای مفید بدهید و از تجربیات ارزشمند خود، او را بهره مند کنید.

*فرزندان توجه کنند: اگر به دنبال ایجاد تغییرات در چیدمان خانه هستید، بهتر است این کار را به صورت محدود انجام دهید؛ مثلا در اتاق خود، یا طبقه دوم خانه و هرجایی که به صورت اختصاصی به خودتان تعلق دارد. سعی کنید این تغییرات را به زندگی بزرگسالان تعمیم ندهید.
مخصوصا تغییرات در جای وسایل و لوازم شخصی افراد بزرگسال، مانند تغییر جای عینک و عصای پدر یا مادر، باعث سردرگمی آن ها می شود و ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. در پایان توصیه می شود در اوقات فراغت، سعی کنید به صحبت و گفت و گو با هم بپردازید و از نیازها، ایده آل ها و حرف دل یکدیگر اطلاع پیدا کنید. این کار باعث نزدیکی بیشتر و کاهش اختلاف سلیقه ها و درک متقابل افراد خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: