نمایشگاه صنایع‌دستی ده‌ها نهاد محلی در بدخشان، درحالى پایان یافت که زنان، مشکل عمدۀ خودرا نبود بازار مشخص براى صنایع و محصولات شان مى دانند و خواستار کمک دراین راستا هستند.
دراین نمایشگاه دوروزه، ٣٠نهاد محلى، صنایع‌دستی شامل بافندگی ٬سوزن دوزی٬ سیم زنی٬ قالین بافی٬ کلالی٬ مسگری٬ زرگری وسنگ تراشی را درشهر فیض‌آباد مرکز بدخشان به نمایش گذاشته بودند.
سیما مسئول نهاد خصوصى “سعادت” که لباس‌های زنانه و مردانه و دست‌دوزی زنان را به نمایش گذاشته بود، به آژانس خبرى پژواک گفت که دست‌دوزی زنان این نهاد که تعداد آن‌ها به ۳۰ تن می‌رسد، به معرض فروش قرارگرفته و فروش خوبى هم داشته‌اند.
وى تدویر همچو نمایشگاه‌ها را مؤثر دانسته، اما افزود: “مشکل عمده ما نبود مارکت فروش است که باید دولت و نهادهای خیریه در مورد مارکت فروش محصولات ما کمک نمایند. ”
وى از دولت خواست که براى صنایع‌دستی و سایر فراورده‌های آنان، بازاریابى نماید تا محصولات آنان فروش پیدا کند وزنان و مردان خودکفا شوند.
نمایشگاه از طرف موسسۀ بین‌المللی روانی ٬اجتماعی “اپسو” امروز براى دومین روز ادامه داشت.
سعدیه فاضل مسئول این موسسه، هدف نمایشگاه را اعتمادسازی مردم به تولیدات داخلی و خودکفا شدن به‌ویژه زنان، از نگاه اقتصادی عنوان نمود و گفت که با این نمایشگاه، صنایع‌دستی بدخشان بیشتر از پیش معرفى می‌گردد.

زنان بدخشان بازاری مشخص برای صنایع‌دستی خود می‌خواهند

زنان بدخشان بازاری مشخص برای صنایع‌دستی خود می‌خواهند

موسسه اپسو از سال ۲۰۱۳ در بدخشان شروع به فعالیت نموده که یک سازمان بشردوستانه و غیرانتفاعی است و از طرف آلمان تمویل می‌گردد.
ذوفنون حسام ناطق رییس امور زنان بدخشان گفت که یک مرکز آموزش حرفه‌ای و مارکت محصولات زراعتى و صنعتی زنان، سال گذشته ایجاد گردیده و با آن‌هم درصددند که در همکاری با شاروالى فیض‌آباد و ادارۀ محلى، یک محل مشخص را براى بازاریابى صنایع‌دستی زنان فراهم نمایند.
این تعمیر دوطبقه‌ای به کمک مالى آلمان در باغ زنانۀ شهر فیض‌آباد اعمار گردیده و گنجایش ١٢٠ زن در بخش آموزش و١٠ دکان را در بخش صنایع‌دستی و محصولات زراعتى دارد.
قابل‌ذکر است که صنایع‌دستی زنان بدخشان، از گذشته تا حال کماکان به تاجیکستان نیز صادر می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: