محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان دستور داده تا یک کمیسیون مستقل که شامل عالمان دین نیز باشد، حادثه کشتن و سوزاندن یک خانم در کابل را بررسی کند.
کاخ ریاست جمهوری در نخستین واکنش به این حادثه، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: “رییس جمهوری افغانستان به وزارت داخله هدایت داده تا در مورد حادثه دیروز که در برابر مسجد شاه دو شمشیره رخ داد، تحقیقات همه‌جانبه انجام بدهد.”
روز گذشته در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل، مردان خشمگین یک دختر افغان به اسم فرخنده را کشتند و بعد جسدش را سوزاندند. این افراد خانم فرخنده را متهم کردند که قرآن را سوزانده است.
در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است: “هیچ‌کسی نمی‌تواند از خود قاضی بسازد و آن‌هم از طریق خشونت به این شکل فجیع به مردم جزا بدهد. محاکمات و مجازات خودسر خلاف شریعت و عدالت اسلامی است.”
خبرنامه در ادامه می‌افزاید: “دولت افغانستان عمل مملو از خشونت دیروز را محکوم می‌کند و به‌صراحت اعلام می‌کند که تأمین عدالت کار دادگاه‌های افغانستان است و با آن‌هایی که بیرون از چارچوب قانون به‌صورت خودسر اعمال مملو از خشونت و هراس افگنی را انجام می‌دهند، برخورد جدی خواهد شد.”
در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده: “دولت همچنین هر عملی را که موجب بی‌احترامی به قرآن و ارزش‌های اسلامی شود، به‌شدت محکوم می‌کند.”
رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که وزارت حج و اوقاف گفته‌ است که تحقیقات نشان می‌دهد که سوزاندن نسخه‌های از قرآن توسط فرخنده درست نبوده است و نسخه‌های سوخته به زبان فارسی است.
قدریه یزدان‌پرست، عضو کمسیون حقوق بشر افغانستان نیز در گفتگویی گفت که این کمیسیون در حال تحقیق این حادثه است.
او گفت: “ما نگران وضعیت حقوق بشری هستیم. هم از تحریکات که صورت می‌گیرد. مردم تحریک می‌شوند، احساسات مردم جریحه‌دار می‌شود. این هم عمل ضد حقوق بشری است و اقدام و جاری شدن قانون توسط افراد و گرفتن حق حیات توسط افراد بدون فیصله قانون هم حرکت ضد حقوق بشری است که ما از هر دو جانب نگرانیم.”
هیدربار، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر گفت که حمله روز پنجشنبه نشان‌دهنده فرهنگ معافیت از مجازات در تمام جوانب زندگی در افغانستان، به‌ویژه بی‌توجهی به خشونت علیه زنان است.
مقام‌های امنیتی افغانستان گفته‌اند که تابه‌حال ۶ تن به اتهام دست داشتن در این حادثه بازداشت‌شده‌اند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید: “همه جوانب حادثه دیروز تحت بررسی است، ازجمله عملکرد پلیس.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :