شماری از فعالان حقوق زنان در کنفرانس زنان افغانستان در شهر هامبورگ آلمان از رشد دوباره افراط گرایی دینی در این کشور ابراز نگرانی کردند و از دولت خواستند که در زمینه مشارکت گسترده زنان در سیاست و اجتماع متعهد بماند.
شماری از فعالان حقوق زنان از افغانستان و کشورهای اروپایی روز شنبه در شهر هامبورگ آلمان گردهم آمدند تا در مورد وضعیت زنان در افغانستان گفتگو کنند. پیشرفت های زنان در بیش از یک دهه اخیر، چالش های فراروی پیشرفت زنان، رشد افراط گرایی و تروریسم، سهم زنان در حکومتداری و قانونگذاری در افغانستان از مسائل مهمی بودند که در این کنفرانس مطرح شد.
داکتر عالمه، فعال حقوق زنان و مشاور سیاسی وزارت امور زنان افغانستان مهمان ویژه این برنامه بود. او از وضعیت زنان در افغانستان و تحولات سیاسی و امنیتی که بر وضع زنان تاثیرگذارند به اشتراک کنندگان معلومات داد.
مهمترین مسئله ای که وی مطرح کرد، رشد سریع تروریستان داعش یا “دولت اسلامی” در افغانستان بود. وی گفت زنان و کودکان افغانستان بیش از هر قشر دیگر جامعه از جنگ های چند دهه اخیر و افراط گرایی در این کشور آسیب دیده اند و نمی خواهند جنگ و مخصوصا “حکومت طالبان” را یک بار دیگر تجربه کنند.
او به دویچه وله گفت: «رشد افراط گرایی در منطقه باعث نگرانی زنان افغانستان هم هست. همان طور که زنان کوبانی برای دفاع از وطن شان اسلحه گرفتند و حاضر شدند؛ شما مطمئن باشید که از لحاظ ایدیولوژیکی زنان شجاع و نیرومندی را داریم که در برابر این پدیده قدم علم خواهند کرد.»
داکتر عالمه افزود که زنان افغانستان با سهم گرفتن در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی کشور شان نشان دادند که می توانند دوشادوش مردان این کشور از وطن و مردم شان دفاع کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :