مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان حتی در حکومت محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور نیز یک وظیفه دشوار است. نامزدی یک زنان برای یک مقام عالی قضایی از جانب پارلمان با اکثریت آرا رد گردید.
مدت کوتاهی قبل از رای گیری در ساختمان پارلمان برگه هایی توزیع شد که محتوای آن اینگونه بود: “نمایندگان پارلمان؛ به انیسه رسولی رای ندهید؛ چرا که او یک زن است”.
قرار بود رسولی ۴۰ ساله اولین قاضی زن در شورای محکه عالی افغانستان ایفای وظیفه کند. اشرف غنی، رییس جمهور کشور رسولی را به این مقام نامزد کرده بود. اما وی روز چهارشنبه گذشته نتوانست اکثریت الزامی آرا را در پارلمان بدست آورد.
رسولی تنها ۸۸ رای مثبت بدست آورد. او در مصاحبه با دویچه وله گفت: «شکی نیست که من انتخاب نشدم چون که من یک زن هستم.» رسولی که قبلاً قاضی محکمه اطفال بود، رئیس انجمن زنان قاضی افغانستان است. او افزود: «زنان دارای این حق هستند که در تمام سطوح حکومت نمایندگی کنند. این قانون نه در تضاد با اسلام و نه در تضاد با شریعت است.» رسولی قبلاً اعلام کرده بود که به ویژه در مبارزه با فساد فعالیت می کند. اعلامی که احتمالا در بین بسیاری منجر به دادن ری منفی به او گردیده است.
اورزلا اشرف نعمت، بنیانگذار “مرکز نسل جوان زن در سطح رهبری” در کابل، در مورد روز رای دهی به این بانو چنین ابراز نظر کرد: «پارلمان افغانستان بار دیگر ثابت کرد که دموکراسی تنها تا زمانی پشتیبانی بدست می آورد که در خدمت منافع شخصی و گروهی نمایندگان قرار داشته باشد.» خانم نعمت که تحصیلات عالی اش را در لندن کرده و یکی از حقوقدانان معروف است، با انتقاد افزود: «هنگامی که موضوع برابری مطرح می گردد، بحث ها به یک میدان جنگ خویش و قوم پرستی می انجامند. برای زنان در اینجا دیگر جایی نیست.»
رسولی تنها ۹ رای منفی داشت. اما گفته می شود که در جریان رای گیری ۲۱ وکیل زن در پارلمان حضور نداشتند. هیتار بار، کارشناس حقوق زنان در دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که در رابطه با رد خانم رسولی گمانه زنی های زیادی وجود دارد. او افزود: «این بسیار ناامید کننده است. زیرا شمار زیادی از نمایندگان پارلمان سخت مبارزه کردند تا از هر ولایت حداقل دو نماینده زن در پارلمان باشد.» بانو بار آرزو می کند که رییس جمهور غنی دوباره یک زن را به این مقام پیشنهاد کند و توجه داشته باشد که همه نمایندگان زن در روز رای دهی در پارلمان حضور داشته باشند. بار اضافه کرد: «این واقعیت که تنها ۹ رای کم بود، نشان می دهد که امکانپذیر است که یک زن برنده شود.»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :