بیش از ۳۰ چهره نامدار از دانشگاه‌های جهان ازجمله نوام چامسکی و یرواند آبراهامیان در نامه‌ای به حسن روحانی رییس‌جمهور ایران و صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه، خواستار آزادی بهاره هدایت، فعال دانشجویی و حقوق زنان شده‌اند.
نویسندگان نامه، شرایط سخت بهاره هدایت در زندان را چیزی شبیه داستان‌های کافکا توصیف کرده‌اند. خانم هدایت متولد ۱۳۶۰ است و پیش از دستگیری، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بود. او اکنون دربند زنان زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند.
خانم هدایت که از سال ۱۳۸۸ در زندان است، در پایان دوره محکومیت زندان خود به دو سال دیگر حبس محکوم شد. او اوایل ثور، در نامه‌ای به همسرش امین احمدیان خبر داد که مسئولان زندان او را احضار کرده و خبر داده‌اند که حکم آزادی‌اش صادرشده است، اما قاضی تصمیم گرفته که یک حکم تعلیقی دوساله زندان را، که ۹ سال پیش صادرشده، به اجرا بگذارد.
خانم هدایت دردهم جدی ۱۳۸۸ بازداشت شد و به ۲ سال حبس به دلیل توهین به رهبری، ۶ ماه حبس به دلیل توهین به رییس‌جمهور وقت و ۵ سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب محکوم شد. او پیش‌تر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع اعتراضی زنان در ۲۲ جوزا ۱۳۸۵ به دو سال حبس تعلیقی محکوم‌شده بود.
با توجه به اینکه خانم هدایت از بیش از ۵ سال پیش در زندان بود، خانواده او از چند ماه پیش منتظر بودند که او بر مبنای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی نیمه اول سال جاری آزاد شود.
پیش‌ازاین امین احمدیان، همسر خانم هدایت، گفته بود “با توجه به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، بهاره هدایت باید در بدبینانه‌ترین حالت در خردادماه/ جوزا امسال آزاد می‌شد.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :