شورای امنیت ملی کشور تصویب کرده است که خیابان مقابل مسجد موسوم به “شاه دو شمشیره” در کابل به نام “شهید فرخنده” مسمی شود.
جلسه ای روز گذشته با حضور اعضای هیئت حقیقت‌یاب پرونده زجرکشی فرخنده دختر ۲۷ ساله کابل، تشکیل شد و فیصله کرده که شهرداری کابل خیابان “مقابل زیارت شاه دو شمشیره” که از سوی مردم به نام خیابان “شهید فرخنده” نام‌گذاری شده است، رسماً به این نام مسمی کند.
در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری کشور آمده که دولت برای تأمین امنیت خانواده فرخنده و اعاده حیثیتشان اقدامات لازم خواهد کرد.
در جلسه شورای امنیت ملی، رئیس هیئت حقیقت‌یاب پرونده قتل فرخنده نیز گزارش بررسی‌های خود را ارائه کرده و گفته که نتیجه را امروز (پنجشنبه ۱۳حمل) با رسانه‌ها شریک می‌کند.
شورای امنیت ملی همچنین به وزارت امور داخله کشور و اداره عمومی امنیت ملی گفته که متهمان فراری این پرونده را هم بازداشت کنند و از دادستانی خواسته که علیه سایر متهمان نیز دعوا باز کند.
دو هفته پیش مردان خشمگین دختر ۲۷ ساله‌ای را در مرکز شهر کابل پایتخت به اتهام سوزاندن قرآن زجرکش کردند و سپس جسد او را آتش زدند.
وزارت امور داخله می‌گوید که تاکنون ۲۷ تن را به اتهام دست داشتن در این رویداد بازداشت کرده است. ۱۹ مأمور پلیس هم به اتهام غفلت در کار و بی‌توجهی از کار برکنار و به دادستانی کل معرفی‌شده‌اند.
قتل فرخنده واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و موجی از راهپیمایی‌ها در نقاط مختلف کشور و برخی از کشورها به خاطر “دادخواهی برای فرخنده” سازمان‌دهی و برگزار شد.
دریکی از راهپیمایی‌ها که در محل قتل فرخنده برپاشده بود، مردم نام خیابان محل رویداد را به “خیابان شهید فرخنده” تغییر دادند و در رودخانه کابل درجایی که جسد فرخنده آتش زده‌شده بود، درخت کاشتند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :