ریاست امور زنان ولایت فاریاب میگوید که این نهاد در سال روان ۵۱۶ مورد خشونت علیه زن را ثبت کردند که نسبت به سال گذشته ۱۲۳ مورد افزایش را نشان می‌دهد.
امروز محفلی به مناسبت کمپاین محو خشونت علیه زنان از جانب ریاست امور زنان به همکاری دفتر زنان برای زنان و مرکز آموزشی لنکن میمنه برگزار گردید.
شریفه عظیمی رییسه امور زنان فاریاب گفت که از جمله ۵۱۶ مورد، ۱۳۳ مورد آن قضایای زنان متضرر که ناشی از فرار منزل، ازدواج های اجباری بوده در مرکز حمایوی حفظ نمودند.
موصوف، دلیل ثبت ارقام بلند خشونت ها را روشن شدن اذهان عامه، آگاهی زنان از حقوق شان و ایجاد مراکز متعدد دفاع از حقوق زنان دانسته می افزاید که مردم میخواهند با مراجعه به نهادهای عدلی و قضای، ارگانهای اجرایی و مراکز دفاع از زنان از طریق مجرای قانونی به شکایات شان رسیدگی شود.
رییسه زنان فاریاب علل و عوامل خشونت ها را نبود زمینه کار، نبود امنیت، موجودیت مواد مخدر دانسته، علاوه میدارد، با آنکه برای بیش از ۵هزار تن از مردان و زنان از طریق موسسات مختلف دولتی و غیر دولتی آگاهی داده شد، با آنهم آمار خشونت ها افزایش یافته است.
سید حفیظ الله فطرت رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر فاریاب نگرانی خود را در رابطه به افزایش آمار خشونت ها ابراز نمود.
فطرت گفت که از آغاز سال روان تا کنون دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۹۵ مورد از خشونت علیه زنان را ثبت کرده است که ۱۲ مورد آن قتل و خود کشی میباشد.
وی عدم آگاهی عامه از حقوق بشری و اسلامی، فقر فرهنگی و اقتصادی، کمبود حاکمیت قانون، نبود یک راهکار دولتی و اجتماعی را از عوامل افزایش خشونت علیه زنان عنوان نموده، می افزاید که باید نهادهای مجری قانون و ارگانهای عدلی و قضای یا تخطی کننده ها، مجرمین و عاملان خشونت ها برخورد جدی و قانونی نمایند و از تلاش های خوب نهادهای که در راستای حقوق زنان فعالیت دارند، حمایت نمایند.
مولوی گل احمد لطفی نماینده حج و اوقاف فاریاب هرنوع خشونت علیه زن را از نظر اسلام مردود دانست.
وی گفت که زنان علاوه از حقوق شرعی و میراثی شان حق تعلیم و تحصیل، حق کار را در چوکات اسلام در جامعه دارند و آنها میتوانند با مراجعه در محاکم از حیثیت و شرف خود اقامه دعوا کنند.
سید انور سادات والی فاریاب گفت که در شرایط کنونی که در کشور حاکم است، خشونت نه تنها علیه زنان؛ بلکه از سوی مخالفان مسلح و دشمنان افغانستان علیه عام مردم صورت میگیرد.
سادات، حضور زنان در رأس ادارات دولتی را کمرنگ خوانده، میگوید که به جز از ریاست امور زنان و کار و امور اجتماعی مسوولین تمام ادارات مردان اند، کسانیکه از قشر اناث علاقمند کار باشند با مراجعه به منابع بشری در رقابت ها اشتراک نمایند که حق اولیت به آنها داده خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: