انستیتویت ملی دموکراتیک ایالات‌متحده امریکا جایزه مدلین البرایت را به خالده نوری، بانوی جوان افغان اهدا کرد.
این جایزه در مراسمی که زیر نام “زنان افغانستان، دگرگونی کنونی و استحقاق آینده” در دفتر مرکزی انستیتویت ملی دموکراتیک در واشنگتن پایتخت امریکا برگزارشده بود، به خانم نوری اهدا شد.
خالده نوری به‌پاس خدمات اجتماعی و در زمینه تقویت زنان و دختران در ولایت جنوبی قندهار مستحق این جایزه شده است.
مقدار نقدی جایزه مدلین البرایت مبلغ ۲۵ هزار دلار آمریکایی است که خالده آن را دریافت کرده است.
خالده نوری ۲۴ ساله در ولایت قندهار از طریق موسسه اجتماعی زنان کارگر توانست شمار زیاد زنان را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت کمک کند. قندهار از ولایت‌های است که شرایط سختی برای زنان دارد و زمانی مرکز اداری رژیم طالبان و جغرافیای ممنوع حضور زنان در همه عرصه‌های زندگی بود .
خالده نوری هنگام دریافت جایزه، ضمن اشاره به کارکردهای خود به صفت رییس موسسه‌ی اجتماعی زنان کارگر گفت که زنان و دختران از طریق این نهاد توسط آموزگاران زن و با در نظر داشت ارزش‌های اجتماعی و اسلامی آموزش می‌بینند.
به گزارش صدای امریکا، جایزه مدلین البرایت همه‌ساله به زنانی در سراسر جهان داده می‌شود که فعالیت‌های چشمگیری در زمینه تقویت و توانمندسازی زنان در اجتماع داشته باشند.
در همین حال رولا غنی، همسر رییس جمهوری افغانستان نیز در مراسم اهدای این جایزه حضور داشت.
خانم غنی در سخنرانی مختصر در این مراسم گفت که زنان افغان ضعیف نیستند بل آنان سخت‌کوش، نیرومند و باشهامت هستند.
رولا غنی گفت که زنان افغان در شرایط دشواری زندگی می‌کنند اما شجاع‌ترین زنان جهان هستند.
از سویی هم باربرا میکولسکی، عضو مجلس سنای ایالات‌متحده نیز در این مراسم صحبت کرد و از کارکرد خانم غنی به صفت بانوی نخست افغانستان ستایش کرد.
خانم میکولسکی گفت: “ما افغان‌ها را فراموش نکرده‌ایم، شما تنها نیستید، شما همکاری آرزومندی نیک آمریکایی‌ها را با خوددارید.”
پیش‌تر نیز نیلوفر رحمانی، افسر قوای هوایی و نخستین پیلوت زن افغانستان جایزه زن شجاع را از وزارت خارجه ایالات‌متحده امریکا دریافت کرده بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :