جی‌. کی. رولینگ، آفریننده‌ی دنیای جادویی و شگفت‌انگیز هری پاتر تولد ۵۰ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. فروش بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از ماجراهای هری پاتر به ۷۰ زبان رولینگ را به یکی از موفق‌ترین نویسندگان جهان بدل کرده است.
نوجوانی جادوگر به نام هری پاتر توانست آفریننده‌اش، جی. کی. رولینگ را به یکی از موفق‌ترین نویسندگان جهان بدل کند. البته سرگذشت خالق ماجراهای هری پاتر که حال پنجاهمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد نیز به داستان‌های تخیلی و اسرارآمیز بی‌شباهت نیست.
آیا می‌دانید که “هورکروکس” چیست؟ چرا باید به ترتیبی که هست از “دمنتورها” دوری جست؟ و “کوئیدیچ” چه ورزشی است؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید، حتماً یا “مشنگ” هستید و یا برخلاف صدها میلیون نفر در جهان از جمع کسانی هستید که داستان‌های هری پاتر را نه خوانده و نه دیده‌اید.
“مشنگ” در مجموعه داستان‌های تخیلی هری پاتر به آن دسته از افرادی گفته می‌شوند که توانایی‌های جادوگری ندارند. در ترجمه فارسی این داستان‌ها از لفظ “مشنگ” به‌عنوان معادل واژه انگلیسی ماگِل (Muggle) استفاده‌شده است.
در سال ۱۹۹۷ زنی گمنامی به نام جوآن رولینگ کتاب داستانی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرد که هیچ‌کس برای آن موفقیتی فوق‌العاده پیش‌بینی نمی‌کرد.
طی چند سال و با انتشار ۷ جلد از این رمان، هری پاتر، قهرمان این داستان، به محبوب‌ترین چهره داستان‌های تخیلی و جادویی بدل شد.
داستان “هری پاتر” به بیش از ۷۰ زبان ازجمله فارسی ترجمه شد و تا سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.
داستان “هری پاتر” یکسره در دنیای اسرارآمیز سحر و جادو می‌گذرد که همه‌چیز آن با دنیای آشنای ما متفاوت است، اما این دنیای خیالی در رمان چنان ماهرانه و با تصاویری چنان زنده معرفی‌شده، که خواننده آن را باور می‌کند، آن را واقعی می‌پندارد و در ماجراهای آن سهیم می‌شود.
جی‌. کی. رولینگ بخشی از زندگی و دارایی خود را صرف امور خیریه می‌کند و همچنین از پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی ابایی ندارد.
در ماه مه سال جاری بود که او به خاطر مخالفتش با استقلال اسکاتلند از بریتانیا با توییت‌های خشن و آکنده از توهین و نفرت مواجه شد. در مقابل برخی نیز از آزادی تفکر او حمایت کردند.
سال گذشته‌ی میلادی رولینگ یک‌میلیون پوند به کمپین “بهتر با همدیگر” اهدا کرد. این کمپین از مجموعه احزاب و سازمان‌ها و افرادی تشکیل می‌شد که برای نه گفتن به جدایی اسکاتلند از بریتانیا تلاش می‌کردند. رولینگ در سال ۲۰۰۸ نیز یک‌میلیون پوند به حزب کارگر اهدا کرده بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :