تیم ملی فوتبال افغانستان در بازی‌های جنوب آسیا در سال ۲۰۱۳ جام قهرمانی را به این کشور آورد.
تیم ملی افغانستان به تازگی به اردوی تمرینی به امارات رفته و از دیروز نیز بازی تمرینی خود را در امارات آغاز کرده است.
فدراسیون فوتبال افغانستان به دلیل مشکل امنیتی قادر نشد تا میزبان کشورهای سوریه، کامبوج، ژاپن و سنگا پور در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در کابل باشد.
افغانستان با کشور ایران به توافق رسیده که میزبان این کشورها از تاریخ ۲۱ جوزا/ خرداد در ورزشگاه ثامن شهر مشهد ایران و ورزشگاه آزادی در تهران باشد.
در این بازی‌ها افغانستان و سوریه به همراه سنگاپور، کامبوج و ژاپن در گروه E دور دوم مقدماتی جام جهانی روسیه قرار دارند.
مسئولان فوتبال افغانستان به این دلیل ایران را به عنوان کشور میزبان انتخاب کرده‌اند که حضور مهاجران افغان در ایران می‌تواند همانند بازی تیم ملی زیر ۲۳ سال افغانستان در مقابل ایران با حضور گسترده هواداران تیم افغانستان همراه شود.
فوتبال در افغانستان هواداران زیادی دارد. اما در حال حاضر مردم این کشور به دلیل وضعیت بد امنیتی قادر نیستند که در کابل و سایر شهرهای افغانستان شاهد برد و یا باخت تیم ملی‌شان باشند.
افغانستان انتظار دارد که حضور تماشاگران افغان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی روسیه نیز همانند بازی تیم ملی زیر ۲۳ سال افغانستان مقابل ایران پرشور باشد
در سال ۲۰۱۳ قهرمانی افغانستان در جنوب آسیا مردم افغانستان را غرق در شادی کرد. یک شادی بی‌سابقه که در این کشور درگیر جنگ، در سه دهه گذشته کمتر دیده شده بود و باعث ایجاد همبستگی کم سابقه در میان مردم افغانستان نیز شد.
بعد از این قهرمانی، تیم ملی افغانستان در بازی‌های چلنج کاپ آسیا توانست مقام چهارم را از آن خود سازد.
اکنون بار دیگر قرار است که تیم ملی افغانستان با آرایش نو و بازیکنان جدید در مقابل تیم‌های سوریه، کامبوج، ژاپن و سنگاپور به مستطیل سبز پا بگذارد و در اولین دیدار خود به تاریخ ۲۱ جوزا/ خرداد امسال در برابر سوریه قرار بگیرد.
علاوه بر اینکه در ساختار تیم ملی افغانستان خانه تکانی انجام شده، در کادر فنی این تیم نیز تغییراتی آمده است. یوسف کارگر، سرمربی سابق تیم ملی جای خود را به اسلاون سکیلیزیچ، مربی آلمانی بوسنیایی الاصل داده است.
اسلاون سکیلیزیچ، مربی آلمانی بوسنیایی الاصل (سمت چپ) اخیرا به عنوان سرمربی تیم ملی افغانستان برگزیده شده است
تاکنون فهرست تیم ملی افغانستان نهایی نشده است. نام ۴۸ بازیکن بر اساس قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و فدراسیون فوتبال آسیا به این دو نهاد داده شده که از این تعداد فقط ۲۴ نفر در فهرست نهایی تیم ملی فوتبال این کشور باقی خواهند ماند.
علی عسکر لعلی، مشاور فنی تیم ملی فوتبال افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که ۱۰ نفر از اعضای تیم ملی از بازیکنان باشگاه‌های داخل افغانستان، ۱۰ بازیکن از افغان‌هایی که در باشگاه‌های آلمان توپ می‌زنند و بقیه نیز از کشورهای هلند، دانمارک، آمریکا و سوئدنتخاب شده‌اند.
او می‌گوید که هنوز فهرست بازیکنان تیم ملی افغانستان نهایی نشده و از ۲۸ بازیکنی که به امارات رفته‌اند، چهار نفر خط زده خواهند شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :