کولیندا گرابار کیتاروویچ نماینده حزب مخالف در انتخابات کرواسی با اختلاف بسیار کم آرا پیروز شده و به‌این‌ترتیب اولین زنی است که رییس‌جمهور کرواسی می‌شود.
او بیش از ۵۰ درصد آرا و رقیبش ایوو جوسیپوویچ بیش از ۴۹ درصد آرا را به دست آوردند. آقای جوسیپوویچ شکست را پذیرفته و به رقیبش تبریک گفته است.
آقای جوسیپوویچ نتوانسته مانع سیر نزولی اقتصادی در شش سال گذشته شود و به‌این‌ترتیب کرواسی اکنون ازنظر سیاسی به راست گردش کرده است. این انتخابات محکی کلیدی برای احزاب عمده این کشور بود.
شکاف میان دو نامزد در تمام دوره منتهی به دور دوم انتخابات کمتر از یک درصد بود. دور اول انتخابات هم به همین اندازه فشرده بود.
خانم گرابار کیتاروویچ که ۴۶ سال دارد عضو محافظه‌کار حزب اتحادیه دموکراتیک کرواسی است که بیش از ۲۰ سال پیش کشور را به‌سوی استقلال سوق داد. او قبلاً وزیر خارجه بود و مدتی هم دستیار دبیر کل ناتو بود.
آقای جوسیپوویچ، ۵۷ ساله، که از سال ۲۰۱۰ رییس‌جمهور بود، کارشناس حقوق و تصنیف‌گر آثار کلاسیک است. او از سوی ائتلاف حزب حاکم نامزد شده بود.
او برای مدت‌های طولانی محبوبیت زیادی داشت و ابتدا بعید به نظر می‌رسید که در انتخابات شکست بخورد. میزان بیکاری در کرواسی در ژوئیه ۲۰۱۳ نزدیک به ۲۰ درصد رسیده بود.
رییس‌جمهور کرواسی در سیاست خارجی نفوذ دارد و فرمانده کل قوا است اما ادارۀ کشور عمدتاً در دست نخست‌وزیر است.
آقای جوسیپوویچ خواستار تغییرات قانون اساسی ازجمله افزایش اختیارات ریاست جمهوری برای حل بحران اقتصادی شده بود. انتظار می‌رود انتخابات مجلسی تا پایان ۲۰۱۵ برگزار شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :