نشست سه روزه بین‌المللی متخصصین و باستان‌شناسان کشورهای مختلف دنیا، روز گذشته اول دسمبر در شهر مونشن آلمان آغاز شد و قراراست تا فردا سوم دسمبر ۲۰۱۶ ادامه یابد.
بحث بازسازی مجسمه‌های بودا در بامیان بارها از سوی مقامات افغان، متخصصین و باستان‌شناسان مطرح شده است؛ اما تا کنون در این زمینه اقدام عملی صورت نگرفته است.
کبیر دادرس رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان که در این نشست اشتراک دارد، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت در روز اول این نشست درباره آثار تاریخی بامیان، دیدگاه‌های فرهنگیان بامیان و دولت افغانستان مبنی بر اینکه حد اقل یکی از پیکره‌های بودا بازسازی شود، مطرح شد.
او افزود “قرار است به زودی یک سمپوزیم بین‌المللی در توکیوی جاپان دایر گردد و در این مورد تصمیم گرفته می‌شود”.
اینک متخصصین و باستان‌شناسان کشورهای مختلف دنیا در شهر مونشن آلمان، گردهم آمده اند تا در مورد چگونگی حفاظت از آثار تاریخی بامیان و بازسازی حد اقل یکی ازمجسمه‌های بودا در این ولایت بحث نمایند.
در این نشست مقامات اداره محلی بامیان، نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ و سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اشتراک دارند تا در زمینه حفاظت بهتر میراث‌های جهانی معروض به خطر در بامیان توجه بیشتر صورت گیرد.
به گفته مقامات، مرکز فرهنگی بامیان که با هزینه بیش از پنج میلیون دالر از کمک‌های کشور کوریا ساخته می‌شود، نیاز به بیش از ۳۵ میلیون دالر هزینه دارد تا بخش‌های دیگر به شمول موزیم در آن اعمار شود.
تا کنون درباره بازسازی مجسمه‌های بودا در بامیان، نظریات مختلف مطرح شده است. برخی از متخصصین گفته اند که دو مجسمه بودا به شکل تخریب شده آن به عنوان یکی از جنایات بزرگ فرهنگی حفظ گردد؛ اما شمار دیگر به شمول مقامات افغان و فرهنگیان این کشور، خواستار بازسازی حد اقل یکی از این مجسمه ها شده اند.
عزیز فرهمند یکی از فرهنگیان بامیان گفت، جوانب ذیدخل به شمول دولت افغانستان باید تعهد داشته باشند تا چگونه از آبدات تاریخی که در معرض نابودی قراردارند، حفاظت شود.
او افزود “در عین حال میراث‌های جهانی که نیاز به مرمت دارند، از چه راه‌هایی مرمت شود تا از تخریب بیشتر آنان جلوگیری شود”.
مجسمه عظیم ۵۵ متره صلصال و مجسمه ۳۵ متره شهمامه در بامیان در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط رژیم طالبان تخریب شد.

 

باستان‌شناسان برای بازسازی بودای بامیان رایزنی می‌کنند

باستان‌شناسان برای بازسازی بودای بامیان رایزنی می‌کنند

این مطلب را به اشتراک بگذارید: