زهره اعتضادالسلطنه بانوی هنرمندی است که تنها با کمک پاهای خود نقاشی، خوشنویسی، قالی ‌بافی، آشپزی، خرید و پینگ پنگ بازی می‌کند.
این بانوی هنرمند ایرانی عضو انجمن بین‌المللی نقاشان آلمان است و تاکنون در داخل و خارج از ایران نمایشگاه‌های مختلفی از آثار هنری خود برپا کرده است.
زهره اعتضادالسلطنه متولد سال ۱۳۴۱ در تهران است و به صورت مادرزادی دچار معلولیت از ناحیه دو دست است.
خانم اعتضادالسلطنه دوران ابتدایی خود را در مدرسه استثنایی گذارند اما از سال پنجم ابتدایی آموزش خود را در مدارس عادی ادامه داد و آن را با موفقیت به اتمام رساند و او در رشته روان‌شناسی تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است.
این بانوی هنرمند در خانواده‌ای با ۹ خواهر و برادر به دنیا آمده است. زهره اعتضادالسلطنه اخیرا در گفت‌وگویی با روزنامه “ایران” گفته مادرش از کودکی از او می‌‌خواست که از پاهایش برای انجام کارهای خود کمک بگیرد و زندگی عادی داشته باشد.
خانم اعتضادالسلطنه می گوید: “همیشه فکر می‌کردم که اگر خانواده پیش من نباشند چه کسی باید کارهای مرا انجام دهد. از این رو هر طور شده با تمرین آن کار را با پا انجام می‌دادم. خیلی هم صدمه می‌دیدم ولی ول کن نبودم تا یاد بگیرم.”

بازتاب جهانی بانوی بدون دست و هنرمند (۱)
اعتضادالسلطنه معلم کودکان توانخواه هم است و به آنان آموزش می‌دهد.
او می‌گوید: “من با وجود معلولیت بدون معلم و با کمک مادر و پدرم و خواهر و برادرهایم توانستم با لذت زندگی کنم و در مبارزه با سختی‌ها به زندگی لبخند زدم و لذت بردم. اکنون می‌خواهم آنچه آموخته‌ام را در اختیار همنوعان خودم قرار دهم که می‌توان با معلولیت هم به زندگی لبخند زد و لذت برد.”
اعتضادالسلطنه درباره این‌که چه طور وارد رشته پینگ پنگ شد می‌گوید: ” یک روز رفتم و در باشگاهی ثبت نام کردم و گفتم من استثنایی‌ام. گفتند چه کمکی می‌توانیم به شما کنیم؟ گفتم فقط میز اداری در کنار میز پینگ پونگ بگذارید، من بازی می‌کنم که موفق هم شدم. ولی دوست داشتم در بازی‌های پارالیمپیک شرکت کنم که فدراسیون معلولین و جانبازان با من همکاری نکرد.”
او درباره معلولیت معتقد است وقتی فردی دچار مشکلی می‌شود، باید خود را پیدا کند. او می‌گوید: “باورم این است وقتی آهنی آبدیده شود، باارزش‌تر می‌شود. هر چقدر انسان هم دچار سختی و مصیبت شود، آبدیده و ارزشمندتر می‌شود. افرادی که با سختی به جایی رسیده‌اند تبدیل به الگو می‌شوند.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید: