زنان بامیان از گشایش بازاری زنانه در شهر بامیان مرکز این ولایت خبر داده می‌گویند که به‌راحتی می‌توانند اشیا و وسایل موردنظر خود را از این بازار خریدارى نمایند.
این بازار، شامل حدود٢٠ دکان/مغازه بوده که زمین آن به شکل مجانى از سوى شهردارى براى انجمن‌های زنان بامیان توزیع گردیده است.
زنان در این بازار؛ صنایع‌دستی از قبیل گلیم، نمد، واسکت و لباس‌های موره دوزى و خامکدوزى و فراورده‌های زراعتى مانند ماست، چکه، قروت و مسکه را عرضه می‌کنند.
انجنیر خادم حسین فطرت شهردار بامیان، در گزارشی گفت که هدف از توزیع زمین براى این مغازه‌ها، حمایت از بخش اقتصاد خصوصى خانم‌ها بوده و مسئولیت اعمار آن، به دوش انجمن‌های زنان است.
فطرت گفت: “با اعمار این مغازه‌ها، آدرس مشخص براى فروش صنایع‌دستی و فراورده‌های زراعتى بامیان پیدا می‌شود.”
وى ابراز امیدوارى نمود که زنان بتوانند از این مغازه‌ها به حیث بازار دائمی زنانه، مستقلانه کار بگیرند.
خدیجۀ ۴۵ ساله یک‌تن از زنان بامیان گفت که ایجاد این بازار براى آن‌ها خیلى خوب است وزنان به‌راحتی می‌توانند اشیا و مواد مورد ضرورت را خریدارى نمایند.
وى افزود: “ممکن زنان در مغازه‌های مردانه نتوانند بعضى اشیا و وسایل موردنیاز خود را بخرند؛ اما در بازار زنانه با فروشنده در قسمت قیمت اشیا‌ء نیز گفتگو کرده می‌توانند.”
عذرا لعلى رییس انجمن غیردولتى صلصال که در بخش صنایع‌دستی زنان در بامیان فعالیت دارد، گفت که کرایه ماهانۀ یک مغازه در بازار ١٠ هزار افغانى است که زنان توان آن را نداشتند.
خانم لعلى علاوه کرد حالا که زمین به شکل رایگان قرارگرفته، مغازه‌ها را به‌زودی اعمار نموده و این‌یک کمک خوب براى زنان است.
وى گفت که زنان با ایجاد بازار مستقل و دائمی، از کرایه دادن رهایى یافته و داراى ملکیت می‌شوند و براى رشد صنایع‌دستی و افزایش فراورده‌های زراعتى تشویق می‌گردند.
گفتنى است که سه مغازۀ دیگر، از پنج سال به این‌سو در بازار بامیان وجود دارد که از سوى زنان اداره می‌شود و در آن لوازم‌آرایش، وسایل بازى اطفال و اشیاى دیگر عرضه می‌گردند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :