فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه می‌گوید ایران می‌تواند در حل بحران سیاسی سوریه نقش مثبتی داشته باشد اما بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه در این گره‌گشایی جایی ندارد.
به گفته مقامات فرانسوی که نامشان فاش نشده آقای اولاند این مواضع را در دیدار خود با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح کرده است.
اما آقای روحانی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان گفته است که آقای اسد باید سرکار بماند. او گفت:‌ “فکر می‌کنم امروز همه پذیرفته‌اند که آقای اسد باید سرکار بماند تا بتوانیم با تروریزم بجنگیم…. در سوریه، وقتی اولین هدف ما بیرون راندن تروریست‌ها و مبارزه با تروریست‌ها برای شکست آن‌هاست، چاره‌ای جز تقویت قدرت مرکزی و دولت مرکزی آن کشور به‌عنوان مرجع اصلی قدرت نداریم.”
جان کری وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های اخیر اظهار امیدواری کرده که ایران در حل بحران سوریه نقشی جدی ایفا کند. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد مقام‌های آمریکایی خیلی به کمک ایران خوش‌بین باشند.
وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت که معلوم نیست ایران علاقه‌ای به همکاری با آمریکا برای به جریان انداختن گذار سیاسی در سوریه از طریق مذاکره داشته باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: