کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، آمار خود را در رابطه به خشونت علیه زنان اعلام کرد که در سال جاری خشونت‌های فیزیکی علیه زنان با تفاوت اندکی کمتر از خشونت‌های روانی است.
بر اساس آمار این کمیسیون در سال جاری ۴۲۵۹ قضیه خشونت علیه زنان در دفاتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت‌شده است. مسئولان این کمیسیون می‌گویند باآنکه خشونت‌های روانی و لفظی، صدمه ظاهری به زنان نمی‌زند اما ازنظر روانی برایشان به‌شدت آزاردهنده است.
توهین، تحقیر و استفاده از کلمات زشت علیه زنان شامل خشونت‌های روانی هستند که آمار آن در سال جاری افزایش‌یافته است. بر اساس آمار این کمیسیون، خشونت‌های فیزیکی که شامل سیلی زدن، لت و کوب، کندن موی، ریختن آب جوش بر بدن زنان، بریدن اعضای بدن زنان و شکستاندن دست و پای آنان ازجمله خشونت‌های فیزیکی است و در ردیف دوم قرار دارد.
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه ۱۱ دلو ۱۳۹۳ در گزارشی گفت: “در قدم اول بلندترین ارقام را خشونت‌های لفظی و روانی احتوا می‌کند. با فرق سال گذشته که خشونت‌های فیزیکی در قدم اول مطرح بودند. خشونت‌هایی که ظاهراً دیده می‌شود و اثرات بیرونی ندارد ولی به زنان تحقیر و توهین می‌شوند.”
خشونت‌های اقتصادی در ردیف سوم قرار دارد. شکایت‌هایی که در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت‌شده نشان می‌دهد که زنان افغان از خشونت‌های اقتصادی نیز رنج می‌برند. نفقه ندادن، محروم کردن از مهر، وادار کردن زنان به ترک وظیفه، محرومیت از معاش و تصرف در ملکیت زنان خشونت‌های اقتصادی علیه زنان بوده است.
ارقام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که کابل به دلیل داشتن جمعیت بیشتر، بیشترین آمار خشونت را دارد. از سوی دیگر دسترسی زنان به نهادهای دولتی و غیردولتی برای دادخواهی نیز در کابل بیشتر از سایر ولایات است.
پس از کابل ولایات ننگرهار، بلخ، هرات، قندهار و هلمند به ترتیب شاهد بیشترین خشونت‌ها علیه زنان بوده‌اند. مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، آمار خشونت به دسترسی زنان به عدالت نیز ربط مستقیم دارد. به‌این‌ترتیب در شهرها و ولایاتی که زنان می‌توانند شکایت‌هایشان را ثبت کنند، آمار خشونت بالاتر است؛ اما در ولایات و مناطقی که زنان حق بیرون شدن از خانه و مراجعه به نهادهای رسمی را ندارند، آمار خشونت کمتر است ولی این به معنای سطح پایین خشونت‌ها علیه زنان نیست زیرا خشونت‌ها در خانه صورت می‌گیرد و بدون این‌که در هیچ مرجعی ثبت شود، به فراموشی سپرده می‌شود.
در همین حال سخنگوی کمیسیون حقوق بشر می‌گوید ارقام خودکشی در سال جاری کاهش‌یافته است: “خودکشی به نسبت سال‌های گذشته خیلی کاهش پیداکرده است. در هرات که ارقام خودکشی خیلی بلند بود، امسال کاهش پیداکرده است.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کلیدواژه ها :