همزمان با آغاز کمپین منع خشونت علیه زنان در ولایت قندوز، مسوولان ریاست امور زنان از افزایش میزان خشونت علیه زنان درین ولایت ابراز نگرانی می کنند.
ناهید آصفى رییس امور زنان ولایت قندوز، امروز در مراسم تجلیل و گرامیداشت از روز جهانی منع خشونت در قندوز گفت که از آغاز سال روان تا بحال، ۷۰ مورد خشونت و منازعات حقوقى از قبیل قتل، تفریق یا طلاق، لت وکوب، خشونت هاى لفظى، خانوادگى، ازدواج زیرسن و اجبارى و دیگر قضایا درین اداره به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد.
وی میگوید که آمار خشونت علیه زنان در۱۲ ماه سال گذشته، ۹۶ مورد بوده، اما حالا که ۴ ماه دیگر به ختم سال روان خورشیدی باقی مانده است، ۷۰ مورد خشونت که بیشترین آن طلاق و ازدواج زیرسن و اجباری میباشند، به ثبت رسیده است.
موصوف علت افزایش خشونت ها را بیسوادى، فقر، بیکارى، ناامنى و دیگر مسایل عنوان کرده، گفت که سطح آگاهى خانواده ها و زنان قسماً بالا رفته و حالا در دورترین نقاط که خشونت بوقوع بپیوندد و یا هم خانم معروض به خشونت مراجع دادخواهى زنان که کمیسیون حقوق بشر، ریاست زنان و جامعه مدنى است در جریان قرار میدهند و به موقع به آن رسیدگى صورت می گیرد.
خانم آصفی تصریح کرد که هم اکنون کمپین آگهی دهی خانواده ها از حقوق زنان در مرکز و ولسوالیها به هدف کاهش خشونت جریان دارد و درین راستا از عالمان دین میخواهد تا از طریق منابر مساجد نیز خانواده ها را از حقوق زنان شان آگاه سازند.
فوزیه یفتلى عضو شورای ولایتی قندوز نیز گفت، یکى از موضوعات که بتواند زنان را از کاهش خشونت بیرون کرد، توجه حکومت به حق دسترسى زنان به تغلیم و تربیه با درنظرداشت ارشادات دین مبین اسلام است.
وی گفت: “زمانیکه یک زن باسواد شد، طبعاً اطفالش را سالم تربیه میکند و دست به کارهاى میزند که همسرش از او رضایت داشته باشد؛ باوجودیکه حکومت درین راستا تلاش هاى را انجام داده است، اما هنوز هم نیاز است تا درین زمینه توجه شود”.
موصوف نقش عالمان دین، بزرگان قوم، محاسن سفیدان، نهادهاى جامعه مدنى و رسانه ها را در کاهش میزان خشونت موثر تلقى میکند و از ریاست زنان خواست تا براى بلندبردن سطح آگاهى خانواده ها برنامه هاى آگاهى دهى را براى مدت بیشتر راه اندازى کند و زمینه هاى رابراى کاریابى و خودکفایى زنان براه بیاندازند.
پلوشه صافى یکتن از فعالان نهادهاى جامعه مدنى سهمگیرى زنان را در در کارهاى مدنى در جهت کاهش خشونت موثر عنوان کرده گفت، در صورتیکه خانمها مصروف کار در ادارات دولتى و دیگر نهادها باشند، سطح خشونت ها نیز کاهش مى یابد و در سال هاى پسین نهادهاى جامعه مدنى در راستاى کاهش و محو خشونت ها گام هاى اساسى برداشته و صداى زنان را همواره به گوش نهادها رسانیده است.
از روز جهانى منع خشونت در حالى در قندوز گرامیداشت میشود که بر اساس آمار مسوولان محلی قندوز، در جریان جنگ اخیر قندوز بیش از ۱۶۶ تن از افراد ملکی کشته شده اند که برخی از آنها را زنان و اطفال نیز تشکیل می دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: