کمپین مبارزه با خیابان آزاری بانوان امروز با حضور نماینده‌های شورای ولایتی هرات، فعالان حقوق زنان، استادان دانشگاه و تعدادی از جوانان به مدت یک ماه و در پنج نقطه شهر هرات آغاز گردید.
زهره وندا یکی از اعضای این کمپین، به خبرنگار تلویزیون چکاد گفت: “خیابان آزاری یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی زنان در جامعه سنتی افغانستان است، همۀ شهروندان ازجمله استادان دانشگاه و ملأ امامان مساجد وظیفه‌دارند تا در مورد این ناهنجاری اجتماعی صحبت کنند، به شهروندان در این مورد آگاهی دهند و روزنه‌هایی برای حل این پدیده زشت اجتماعی پیدا نمایند.
هدف ما از برگزاری این کمپین انگیزه دادن برای خانم‌ها می‌باشد تا در برابر این عمل زشت سکوت نکنند.”
ماریا بشیر یک‌تن از مدافع حقوق زنان که در این نشست حضور داشت گفت: “فقر، بی‌سوادی، اعتیاد و عدم آگاهی از فرهنگ شهروندی باعث به وجود آمدن این ناهنجاری در جامعه ما شده است.”
تعدادی از بانوانی که از این ناهنجاری اجتماعی رنج می‌برند نهادهای دولتی و امنیتی را متهم به کم‌کاری در این خصوص می‌نمایند اما عبدالرئوف احمدی سخنگوی پولیس هرات این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید “خیابان آزاری از نگاه قانون جرم پنداشته می‌شود و اگر فردی به این جرم از سوی پولیس دستگیر شود به گونۀ مستقیم به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌گردد “.
ویدا شریفی یک‌تن از اعضای این کمپین در مورد خیابان آزاری گفت: “آزار خانم‌ها تنها لت‌و‌کوب نیست، گاهی یک نگاه هم می‌تواند یک نوع آزار باشد. مردانی که به زنان به چشم بد نگاه می‌کنند، یک‌لحظه تصور کنند بجای آن زن خواهرشان قرار دارد.
آن لحظه شاید پی ببرند به این عمل زشت، وی افزود ما زنان در جامعه سنتی افغانستان از نگاه‌های هیز درد می‌کشیم”.
همچنان در این نشست یک نمایش تمثیلی جهت محکوم کردن عمل خیابان آزاری بانوان توسط اعضای تئاتر هرات اجرا شد.
خیابان آزاری بانوان یک ناهنجاری اجتماعی در جامعه افغانستان به شمار می‌رود و جامعه شناسان به این باور هستند
که علت عمده این ناهنجاری اجتماعی، سنتی بودن جامعه و عدم آگاهی از فرهنگ شهروندی می‌باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: